Nyheter

Inkubera satsar på framtidens life science-bolag

Forskningen på universitetet och universitetssjukhuset har potential att lägga grunden för många nya spännande företag. Nu sätter Inkubera fokus på de innovationer och det entreprenörskap som föds inom life science-forskningen på universitet och i övriga regionen.
– Vår vision är att ha minst 20 life science-bolag i vår portfölj inom fem år, säger Inkuberas vd, Anna Ragén. Redan idag har vi flera företag som ligger i framkanten inom sina områden.

Life science – eller livsvetenskap – är en tvärvetenskaplig forskningsgren som innefattar bland annat biologi, medicin och farmaci.  Den gemensamma nämnaren för forskningen är att den studerar och vill förbättra förutsättningarna för biologiskt liv. Forskningen lägger också grunden för många nya innovationer och snabbt växande bolag, något som ligger helt i linje med Inkuberas verksamhet.
– Inkubera jobbar i skärningspunkten mellan stor tillväxtpotential och hög innovativitet. Inom life science har vi just nu kommit till ett läge där vi upplever att våra insatser kan ge stor utväxling för hela regionen. Vi vill stötta utvecklingen av framtidens bolag och arbeta för att regionen på sikt blir ett centrum inom life science.

Redan idag arbetar Inkubera med flera life science-bolag. RAPP har en digital lösning för att öka patienters delaktighet och använder artificiell intelligens för att effektivisera dagkirurgin. Även Fribi använder AI, men använder tekniken för att snabbare hitta angrepp på världens alltmer hotade bistam. BioImpakt utför snabba och säkra biologiska riskanalyser av vatten och jord. OnMed har utvecklat en ny teknik för cancerbehandling. Gemensamt för samtliga bolag är att de har sitt ursprung i forskning, använder ny teknik och har stor affärspotential. Inkubera stöttar bolagen med hjälp av bland annat individuell affärscoachning och genom att öppna nya kontaktvägar till kunder, finansiärer och samarbetspartners.

Särskilt inom life science är samarbete över gränserna en nyckel till framgång, både inom forskningen och kommersialiseringen. Pirkko Tamsen är den på universitets holdingbolag som arbetar närmast life science-bolagen.
– För att vi tidigt ska kunna validera företagens produkter krävs ett brett kontaktnät av experter, finansiärer och presumtiva kunder. För att möta behovet utvecklar vi nu våra nationella och internationella nätverk. Idag har vi kontakter med bland andra Umeå Biotech Incubator, Karolinska Institutet,  Innovation och Uppsala Innovation Centre. Under hösten besöker vi också inkubatorn INiTS i Wien och tar del av deras framgångskoncept samt deras nätverk av finansiärer och företag.

Även om Inkubera ser stor potential inom området, återstår mycket arbete. Dessutom krävs en bred regional uppslutning.
–Inom fem år hoppas vi ha 20 life science-bolag i vår portfölj. Men för att lyckas måste hela regionen se potentialen och våga satsa framåt. År 2000 fick vi ett universitetssjukhus. Drygt 10 år senare lanserades läkarlinjen. Nu är det dags för nästa steg i utvecklingen – att de kloka investeringar vi gjort tidigare nu också ska kunna lägga grunden för ett livskraftigt och växande näringsliv inom life science.

torsdag 6 september

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.