Nyheter

Inkubera önskar trevlig sommar

Nu när sommaren har börjat vill Inkubera passa på att önska en trevlig semester.

Under första halvåret 2016 har vi fokuserat på att fler ska känna till Inkubera och vår verksamhet. Bland annat detta, har lett till ett ökat inflöde till vår verksamhet. Samtidigt har vi utökat antal coacher och samarbetspartners för att kunna erbjuda ett än mer behovsanpassat stöd till våra företag.

Inkubera har än så länge granskat närmare 50 innovationer och antagit 5 bolag. Vi har också avslutat vårt arbete med 4 företag som vi nu hoppas ska ha fått förutsättningar att skapa tillväxt. Idag har Inkubera 14 bolag i portföljen. Läs gärna texten om Deligate (tidigare nyhet här på webben) eller artikeln om Splitgrid i senaste numret av Marknad Örebro.

5 av de 14 bolagen ingår i internationaliseringsprojektet Step Global, som vi driver tillsammans med ALMI/EEN och Örebro universitet. Vi har anledning att återkomma i kommande nyhetsbrev angående detta projekt.

Jag hoppas att ni får en skön, lång och härlig sommar.

Mikael Melitshenko, VD Inkubera

 

onsdag 22 juni

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.