Nyheter

Inkubera önskar trevlig sommar

Sommar
Nu när sommaren har börjat vill Inkubera passa på att önska en trevlig semester.

Under första halvåret 2017 har vi granskat 37 idéer och antagit 4 företag. Särskilt roligt är den bredd vi idag har i vår portfölj, med alltifrån spännande startups som bildats under våren, till etablerade företag med mycket stor potential. De sistnämnda är antagna till det projekt vi driver tillsammans med inkubatorer och science parks i Östra Mellansverige – Växtzon.

Tillsammans med inkubatorerna BizMaker och Företagsfabriken i Kronoberg anordnade vi i februari en resa till London med ett 30-tal deltagare. Fem Inkubera-bolag deltog sedan i Business Swedens nya startup-anpassade internationaliseringsprogram, LEAP. Vi har även dragit igång vår alumni-verksamhet med en första alumni-träff i maj.

Vi hoppas även att ni har uppmärksammat att våra bolag lyfts fram i Marknad Örebro, och att ni har sett DI Digitals artiklar om Deligate, Plockd, WeC360 och Splitgrid. Nerikes Allehanda har även varit på besök hos oss vilket resulterade i ett helt uppslag om EPulze.

Jag hoppas att du får en skön, lång och härlig sommar.

Mikael Melitshenko, VD Inkubera

måndag 12 juni

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.