Nyheter

Inkubera mötte industriföretag om automation och digitalisering

Det pågår en tyst revolution inom verkstadsindustrin. De företag som inte tar till sig digitalisering och automation riskerar att slås ut i framtiden. I vart fall är deras möjligheter att nå en större marknad starkt begränsade.
– Dessbättre finns det hjälp att få för de företag som är öppna för förändringar. Den här workshopen i Karlskoga som vi och Automation Region bjöd in till är bara ett exempel, säger Pialill Ring på Inkubera.

Ett 25-tal deltog i workshopen på Björkborns herrgård den 13 november, de flesta från Karlskogatrakten. Bernt Henriksen från Automation Region och Eva Holmström höll i förmiddagens trimning tillsammans med Pialill.
– Vi vill vara verkstad och inte bara snack, konstaterade Eva Holmström, som för närvarande arbetar hos båda arrangörerna.

Temat för dagen handlade om att möta framtiden med öppna ögon och att redan idag ta steg i rätt riktning. En nyckel är att förstå sin egen process, analysera behoven och ställa rätt krav på lösningar och på de konsulter och underleverantörer som anlitas.
– Brister i automation och digitalisering skapar problem hos alla berörda. För att komma tillrätta med dem behöver företagen hjälp men de måste också vara tydliga kravställare, påpekade Eva Holmström.

Nobel Biocares Björn Albertus som var en av deltagarna på workshopen. Han konstaterade att hans eget företag står inför stora utmaningar inom automatisering. Björn betonade hur viktigt det är att få med alla på företaget i processen.
– Delaktighet och att alla har en tydlig målbild som man sedan håller fast vid, är jätteviktigt.

Automation Region möter många företag som vill förbättra både sin egen produktion och sina processer inom exempelvis automation och digitalisering.
– Mycket fokus ligger här, konstaterar Bernt Henriksen som samtidigt inflikade att detta tyvärr ofta är termer som för vissa har en negativ klang.
– I själva verket handlar det ju om att utvecklas och förädla företagen, få bort monotona arbetsuppgifter, bli mer effektiva och skapa mer intressanta arbetsuppgifter för företagets medarbetare.

Inkubera driver för närvarande programmet Industry & Logistics som riktar sig till företag med innovativa satsningar inom bland annat autonoma, digitaliserade och intelligenta produktionssystem.
– Vi vill träffa så många företag som möjligt i Örebroregionen med innovativa idéer. Vi har möjlighet hjälpa företagen med bland annat experthjälp och kontakter som får idéerna att både lyfta och realiseras snabbare, avslutar Pialill.

 

tisdag 20 november

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.