Nyheter

Inkubera gör all-time-high

Aldrig tidigare har Inkubera jobbat med så många bolag som under våren 2019. Lägger man ihop företagen i basverksamheten och programmen Spets och Swedish Scalups, får 30 innovativa bolag just nu coachning för att växa snabbare.
– Vi upplever en härlig vind i seglen, säger vice vd Fredrik Stenman.

Inkubera är en relativt liten organisation med åtta anställda, de flesta på deltid.  Men tack vare ett väl utbyggt nätverk med externa coacher, kan man ändå ge aktiv coachning till många företag.
– Vi handplockar affärscoacher med olika specialiteter och branscherfarenheter, säger Fredrik. Genom coacherna kan vi både stötta fler företag och skräddarsy upplägg som hjälper varje bolag att utvecklas optimalt.

Trots att kvantiteten har ökat, har det inte satt några negativa spår på kvaliteteten.
– I vår årliga kundundersökning får vi en 9:a eller 10:a i betyg på en tiogradig skala av drygt 80 % av bolagen. Vi ser det som ett tecken på att vi kommit en bit vägen och att vi lyckats matcha rätt coach med rätt företag. Men givetvis siktar vi ännu högre.

Inkuberas har ett övergripande uppdrag att utveckla innovationskraften och tillväxten i hela regionen. Även här pekar kurvorna uppåt. Inkuberas bolag drog under 2018 in 36 mkr i extern kapital, en ökning med nästan 40 %. Deras totala omsättning hos bolagen var nära 202 mkr, jämfört med 148 mkr året innan.
– Givetvis är detta inte bara vår förtjänst. Det stora jobbet görs av bolagen. Samtidigt vet vi att vi har varit med och bidragit. Vi upplever också att samarbetet i hela innovationssystemet, där universitetet, Almi och regionens utvecklingsstöd  och Alfred Nobel Science Park också ingår, utvecklas hela tiden.

Trots det stora antalet företag i verksamheten, är nya bolag välkomna.
– Vi kan förstås inte ta in hur många företag som helst, säger Fredrik, men vi driver en dynamisk verksamhet som präglas av ständig förändring. Bolagen ska inte stanna för länge hos oss. Målsättningen är alltid att vi ska inspirera och stötta dem under en period för att de sedan ska stå helt på egna ben. Vår dörr är alltid öppen för bolag med riktigt bra idéer och hög tillväxtpotential.

fredag 7 juni

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.