Nyheter

Inkubera gör all-time-high

Aldrig tidigare har Inkubera jobbat med så många bolag som under våren 2019. Lägger man ihop företagen i basverksamheten och programmen Spets och Swedish Scalups, får 30 innovativa bolag just nu coachning för att växa snabbare.
– Vi upplever en härlig vind i seglen, säger vice vd Fredrik Stenman.

Inkubera är en relativt liten organisation med åtta anställda, de flesta på deltid.  Men tack vare ett väl utbyggt nätverk med externa coacher, kan man ändå ge aktiv coachning till många företag.
– Vi handplockar affärscoacher med olika specialiteter och branscherfarenheter, säger Fredrik. Genom coacherna kan vi både stötta fler företag och skräddarsy upplägg som hjälper varje bolag att utvecklas optimalt.

Trots att kvantiteten har ökat, har det inte satt några negativa spår på kvaliteteten.
– I vår årliga kundundersökning får vi en 9:a eller 10:a i betyg på en tiogradig skala av drygt 80 % av bolagen. Vi ser det som ett tecken på att vi kommit en bit vägen och att vi lyckats matcha rätt coach med rätt företag. Men givetvis siktar vi ännu högre.

Inkuberas har ett övergripande uppdrag att utveckla innovationskraften och tillväxten i hela regionen. Även här pekar kurvorna uppåt. Inkuberas bolag drog under 2018 in 36 mkr i extern kapital, en ökning med nästan 40 %. Deras totala omsättning hos bolagen var nära 202 mkr, jämfört med 148 mkr året innan.
– Givetvis är detta inte bara vår förtjänst. Det stora jobbet görs av bolagen. Samtidigt vet vi att vi har varit med och bidragit. Vi upplever också att samarbetet i hela innovationssystemet, där universitetet, Almi och regionens utvecklingsstöd  och Alfred Nobel Science Park också ingår, utvecklas hela tiden.

Trots det stora antalet företag i verksamheten, är nya bolag välkomna.
– Vi kan förstås inte ta in hur många företag som helst, säger Fredrik, men vi driver en dynamisk verksamhet som präglas av ständig förändring. Bolagen ska inte stanna för länge hos oss. Målsättningen är alltid att vi ska inspirera och stötta dem under en period för att de sedan ska stå helt på egna ben. Vår dörr är alltid öppen för bolag med riktigt bra idéer och hög tillväxtpotential.

fredag 7 juni

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.