Nyheter

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

Magnus Engholm är redo för nästa steg i Envivos utveckling.

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus.
– Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.

Magnus har jobbat med inredning i många år. Branschen slit och släng-mentaliteten har skavt i honom mer och mer.
– Tyvärr finns det inte någon riktig efterfrågan på begagnad kontorsinredning. I värsta fall hamnar både snygga och funktionella möbler på tippen. Tillsammans med våra kunder vill vi i stället skapa ”det cirkulära kontoret” där bra inredning som inte används kan göra nytta någon annanstans.

Envivo blev direkt efter starten ett Inkubera-företag och fick en handplockad affärscoach. Magnus minns att han snabbt blev utmanad att bygga företaget på sätt som gjorde snabb och lönsam tillväxt möjligt.
– Inkubera hjälpte att redan från början tänka i termerna ”skalbar tillväxt”. Vi har nu ett 20-tal kunder, växer snabbt och blir allt tryggare i vårt affärskoncept.

Sedan ett par månader tillbaka är Envivo med i Swedish Scaleups, ett program som Inkubera driver tillsammans med ett antal andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige.
– Swedish Scaleups känns som ett naturligt nästa steg för oss – att skala upp är ju precis det vi vill nu. Efter en första analys över vårt nuläge, har vi nu arbetat med att konkretisera vårt hållbarhetsarbete. Vi arbetar nu för att ta in 5 mkr i nytt ägarkapital samtidigt som vi genom Swedish Scaleups får hjälp att utveckla vår marknadskommunikation. Det känns bara bra faktiskt, säger Magnus.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 27 november

Jolivo – en smart resekompis i fickan

En av de första sakerna Oscar Nilsson berättade när jag träffade honom på Java i centrala Örebro, är att han och Jolivo vill skaka om resebranschen. – Vi vill rädda våra framtida kunder från de värsta turistfällorna när de är ute och reser. Med hjälp av den AI-lösning som vi vill skapa, vill vi lära känna kunderna så väl att vi kan ge skräddarsydda tips. Vi har ett starkt team som känner resebranschen väl. Där finns stora utmaningar som vi vill adressera med Jolivo.

måndag 20 november

Fibes – möbeltapetserarnas bästa kompis

Erika Orvendal känner tapetserarbranschen från insidan – hon har själv drivit en egen verkstad i flera år. Hon har upplevt glädjen i att ge slitna möbler nytt liv, men också frustrationen över att tidsödande administration äter upp lönsamheten. – Hela tanken med Fibes är göra det lättare för tapetserare att leva på sin verksamhet. Exempelvis får de tillgång till en gratislösning som spar dagar av administrativt arbete varje gång leverantörerna justerar sina priser.

måndag 6 november

Europas största tillverkare av flipperspel finns i Örebro

I en anonym lokal i Bettorps Industriområde strax norr om Örebro, döljer sig en väl bevarade hemlighet. Pinball Brothers startade för tre år sedan och är idag Europas största tillverkare av flipperspel. Via avtal med såväl Disney som rockgruppen Queen, har man etablerat sig som något av en nytänkare i en konservativ bransch. – Flipperspelsvärlden är begränsad, men ändå större än man kanske kan tro – inte minst i USA, säger vd Daniel Janson. Som ett ungt europeiskt företag sticker vi ut på flera sätt.

måndag 30 oktober

HerCycle skapar individuella hälsoprogram i harmoni med kvinnors menscykler

Menstruation påverkar halva jordens befolkning. Ändå återstår mycket forskning och kunskap om hur menscykeln påverkar kvinnors hälsa och välbefinnande. Genom den app som Ida Stjernström och Ghia Yuson utvecklar, kommer kvinnor att få ökad kunskap och hjälp att anpassa sin kost och träning så det sker i samklang med menscykelns olika stadier. – Upp till 90 % av alla kvinnor upplever fysiska och/eller psykiska symptom under sin mens, säger Ida. Samtidigt är det över 40 % av dessa som inte svarar på de behandlingar som finns. Vårt syfte är att stärka kvinnor under hela deras menstruationscykel så att deras välmående förbättras.