Nyheter

Inkubera bygger relationer i Womens Business Örebro

Womensbusiness

Nätverka och skapa nya spännande kontakter. Men framförallt – nå fler kvinnor med en entreprenöriell förmåga. Sedan en tid tillbaka är Inkubera medlem i Womens Business Örebro.

Nätverket Womens Business Örebro startades under fjolåret av Åza Zastell och Eva Palmér. Tanken var att skapa ett starkt kvinnligt nätverk där medlemmarna både kan utbyta erfarenheter och inspirera varandra. Fyra gånger per år kommer nätverket att träffas – varje gång med olika upplägg.
–För oss blir detta ett sätt att bygga relationer och visa upp Inkuberas erbjudande. Nätverket består av mängder av kompetenta kvinnor som säkert kan tillföra ingredienser till vår verksamhet, säger Lisa Nilsson. Prospectansvarig på Inkubera.

Hon ser fram emot kommande träffar och hoppas också att Inkubera kommer få möjlighet att bjuda in till träffar för nätverket.
–Framförallt vill vi ju nå kvinnor med innovativa idéer  och affärssatsningar. Men jag hoppas också vi kan erbjuda attraktiva träffar. Vi har ju bland annat många inspirerande förebilder i våra tillväxtbolag, säger Lisa Nilsson.

I Womens Business Örebro ingår i dag ca 100 kvinnor med olika befattningar från olika företag och organisationer i regionen.

 

fredag 17 februari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.