Nyheter

Inkubera-bolagen mer nöjda än någonsin

28 Inkubera-bolags vilja att rekommendera Inkubera på en skala 1 – 10. 24 av dem gav Inkubera högsta betyg.

Den senaste NPS-mätningen (Net Promoter Score) ger Inkubera det bästa resultatet i företagets historia. Av de 28 bolag som svarade på enkäten gav 24 bolag betyget 10 av 10 möjliga. De övriga bolagen angav 8:or och 9:or.
– Fantastiskt uppmuntrande säger vice vd, Fredrik Stenman. Såväl fast anställda medarbetare som alla våra inhyra coacher och experter har del i detta. Huvudfokus för oss är att bolagen växer och utvecklas, vilket vi ser tydliga tecken på. Att de är så nöjda med vår insatser för öka deras tillväxt, tolkar vi som ett bevis på att vi bidrar till deras framgångar.

Frågan till företagen löd: ”I hur grad på en skala 1–10 skulle du rekommendera Inkubera till en vän eller kollega.” Det sammanvägda betyget våren 2019 landade på 93, vilket är en rejäl ökning från förra mätningen då indexet var 82.
– Net Promoter Score är en tuff metod att mäta kundnöjdhet eftersom enstaka mindre nöjda kunder drar ner indexet rejält. 82 var en bra siffra, men 93 är förstås ännu bättre, menar Fredrik.

Fredrik tror att en lustfylld inställning till att utveckla affärerna är en av nycklarna till de
höga betygen.
– Vi har lagt fokus på att hjälpa företagen att utveckla sina affärsmodeller, snarare än att få dem att skriva tunga verksamhetsplaner. Vi vill vara lyhörda för bolagens behov, men samtidigt ta med dem på en resa och där de ibland kan bli överraskade. Vi hittar ofta nya utmaningar och möjligheter som de inte har tänkt på tidigare.

Inkuberas uppgift är att hjälpa innovativa bolag att växa ännu snabbare. Nöjda bolag är bra, men ändå bara ett steg på vägen, menar Fredrik.
– Det allra viktigaste är att företagen växer och utvecklas. Vi bidrar genom att tillsammans med bolagen vässa deras affärsmodeller, hjälpa dem att få in nytt kapital och ge löpande affärscoachning. Resultatet av våra insatser – alltså bolagens tillväxt – håller vi på att kika närmare på just nu. Vi återkommer, lovar han.

tisdag 22 oktober

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.