Nyheter

Inkubera-bolagen mer nöjda än någonsin

28 Inkubera-bolags vilja att rekommendera Inkubera på en skala 1 – 10. 24 av dem gav Inkubera högsta betyg.

Den senaste NPS-mätningen (Net Promoter Score) ger Inkubera det bästa resultatet i företagets historia. Av de 28 bolag som svarade på enkäten gav 24 bolag betyget 10 av 10 möjliga. De övriga bolagen angav 8:or och 9:or.
– Fantastiskt uppmuntrande säger vice vd, Fredrik Stenman. Såväl fast anställda medarbetare som alla våra inhyra coacher och experter har del i detta. Huvudfokus för oss är att bolagen växer och utvecklas, vilket vi ser tydliga tecken på. Att de är så nöjda med vår insatser för öka deras tillväxt, tolkar vi som ett bevis på att vi bidrar till deras framgångar.

Frågan till företagen löd: ”I hur grad på en skala 1–10 skulle du rekommendera Inkubera till en vän eller kollega.” Det sammanvägda betyget våren 2019 landade på 93, vilket är en rejäl ökning från förra mätningen då indexet var 82.
– Net Promoter Score är en tuff metod att mäta kundnöjdhet eftersom enstaka mindre nöjda kunder drar ner indexet rejält. 82 var en bra siffra, men 93 är förstås ännu bättre, menar Fredrik.

Fredrik tror att en lustfylld inställning till att utveckla affärerna är en av nycklarna till de
höga betygen.
– Vi har lagt fokus på att hjälpa företagen att utveckla sina affärsmodeller, snarare än att få dem att skriva tunga verksamhetsplaner. Vi vill vara lyhörda för bolagens behov, men samtidigt ta med dem på en resa och där de ibland kan bli överraskade. Vi hittar ofta nya utmaningar och möjligheter som de inte har tänkt på tidigare.

Inkuberas uppgift är att hjälpa innovativa bolag att växa ännu snabbare. Nöjda bolag är bra, men ändå bara ett steg på vägen, menar Fredrik.
– Det allra viktigaste är att företagen växer och utvecklas. Vi bidrar genom att tillsammans med bolagen vässa deras affärsmodeller, hjälpa dem att få in nytt kapital och ge löpande affärscoachning. Resultatet av våra insatser – alltså bolagens tillväxt – håller vi på att kika närmare på just nu. Vi återkommer, lovar han.

tisdag 22 oktober

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.