Nyheter

Impulso vill minska modebranschens överproduktion

Viktoria Lindqvist, vd på Impulso.

Örebroföretaget Impulso har skapat ett system som gör att klädmärken kan följa sin försäljning i butikerna på detaljnivå och i realtid. Kunskapen hjälper varumärkena att lösa ett av branschens största problem – överproduktionen.
– I praktiken har varumärkena gigantiska varulager ute i butikerna, lager som de inte riktigt har koll på, säger Impulsos vd Viktoria Lindqvist. Med vår hjälp kommer de att kunna se försäljningen till konsument och kunna agera mycket smartare.

Tillsammans med kollegorna Mathias Olsteg och Konrad Olsson driver Viktoria Impulso, ett så kallat Software-as-a-Service (SaaS). De har varit verksamma i några år och bland annat erbjudit system för säkrare betalningar mellan branschens aktörer. Det nya verktyget lanseras för en dryg månad sedan.
– Intresset är jättestort, säger Viktoria. Vi hjälper branschen med ett grundläggande behov, säger Viktoria.

För att inte gå miste om försäljning, tvingas varumärken leverera mer kläder till butikerna än vad som egentligen går åt. Varumärkena vet förstås vad de levererat, men inte vad som sålts ut ur butiken. Överproduktionen orsakar svag lönsamhet och onödig miljöpåverkan.
– Med kunskapen som våra kunder får genom vårt system kan de detaljstyra på ett helt annat sätt. De kan producera och leverera sådant som verkligen säljs, snabbare ta bort produkter i sortimentet som inte fungerar samt flytta varor mellan butiker. En vara som inte säljs på ett ställe kan vara succé någon annanstans.

Framgångarna för Impulso har inte låtit vänta på sig. Med utgångspunkt från Örebro och Sverige börjar man nu få ordentligt fotfäste i Europa.
– Vi har nu skrivit letter of intent med flera globala distributörer av stora varumärken. Vi märker att vi kan leverera något som en stor del av branschen verkligen behöver.

Sedan några veckor tillbaka är Impulso med i programmet som Swedish Scalups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer i östra Mellansverige.
– Vi har bland annat fått hjälp med en kommunikationsstrategi som vi sjösatte i augusti och vi har gått igenom en hållbarhetsanalys som vi har stor nytta av. Vi är verkligen jättenöjda, säger Viktoria.

Viktoria ser optimistiskt både på Impulsos framtid och på möjligheten att kunna bidra till mer hållbar modebransch.
– Vår vision är att skapa ett nytt cirkulärt ekosystem, där alla aktörer blir vinnare. För att uppnå detta behöver vi starkare samarbeten, ökad transparens och bättre kommunikation, säger Viktoria.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


tisdag 22 november

Vi söker ny programansvarig

Har du varit med om minst en tillväxtresa, är bra på affärsutveckling och älskar att hjälpa människor att lyckas? Då kan du bli en del av vårt team. Vi söker en ansvarig för vårt Prepare-program. Senast 4 december behöver vi din ansökan.

måndag 21 november

Apoteagrundare investerar i landbaserad odling av fick och räkor

Mattias Djurstedt deltog 2020 i Inkuberas prepare-program med sin satsning på hållbar och landbaserad odling av fisk och räkor. Nu får han med sig en verklig tungviktare på resan. Pär Svärdson, som grundat både Apotea och Adlibris, har beslutat att investera 3 mkr i företaget. – Det här är ett bra första steg mot våra stora visioner. säger Mattias Djurstedt. Vårt mål är att 20 procent av fisk- och räkproduktionen i världen ska ske med vår teknik till 2050, som idag är vd för sitt bolag Cresponix.

måndag 7 november

Amet Drive gör det enklare att samåka

Allt började som ett UF-projekt på Degerforsgymnasiet. Idag har Amet Drive, det vill säga Amelia Losander och Isra Albeatar, 400 användare och en dröm om att förändra våra resvanor. Med appen Amet Drive sammanför de den som har ledig plats i bilen med den som vill göra en billig och hållbar resa.

fredag 4 november

Sparbanksstiftelsen Nyas innovationslån hjälper Inkubera-företagen att växa

Sedan några år tillbaka har Inkubera ett samarbete med Sparbankstiftelsen Nya. Samarbetet innebär att stiftelsen finansierar utveckling i utvalda Inkubera-bolag via förmånliga innovationslån. Första omgången företag har redan betalat tillbaka sina lån, vilket gör att pengarna kan gå vidare och göra nytta hos andra företag. – Med innovationslånen vill vi hjälpa bolag i tidiga skeden att utvecklas säger Peter Almroth, vd på Sparbanksstiftelsen Nya.