Nyheter

Impulso skapar bättre förutsättningar för ekonomiskt hållbara butiker


I takt med att e-handeln växer kämpar butiker världen över för sin överlevnad, inte minst i stadskärnorna. Impulso vill ändra på det. Med hjälp av en omvänd affärsmodell, vill företaget göra det lättare att både starta och driva butiker. Genom att låta butikerna, leverantörerna och hyresvärdarna dela på såväl kostnader som intäkter, vill vd Viktoria Lindqvist och de övriga delägarna öka möjligheterna för hållbar lönsamhet.
– För att starta och driva en butiks krävs att man bygger upp ett varulager, men detta blir alltför ofta en tung ekonomisk ryggsäck. Med vårt koncept kan man både starta och driva en butik med minimalt lager, eftersom leverantörerna äger produkterna tills de blivit sålda. I samma stund som en vara säljs, får butiken, leverantören och hyresvärden automatiskt sin del av kakan. Butikens risktagande minskar avsevärt.

Viktoria Lindkvist (tidigare delägare i Inkubera-företaget B-Engaged) driver Impulso tillsammans med Johan Sjöstedt (ägare av inredningsföretaget Happynest) och Rosie Pellerone key account manager på Splitgrid, även de med bakgrund på Inkubera). Det är med hjälp av just Splitgrids teknologi som den automatiska fördelningen av intäkterna sker. Utöver denna erbjuder Impulso ett startpaket som gör det lättare att dra igång en ny butik.
– Med vår hjälp kan man starta en färdig butik för 50 000 kr, varav hälften är det egna aktiekapitalet. Det är en bråkdel av vad det kostar i vanliga fall, säger Viktoria.

Impulsos koncept består av en butik full av varor (som leverantörerna äger tills de sålts) ett kassasystem som är integrerat med Splitgrid och bokföring via Fortnox. Dessutom får man en egen integrerad webbshop som Impulso hjälper till att sätta upp.
– Idag är svårt att klara sig på bara butiksförsäljningen, säger Viktoria. Genom att haka på en webbshop kan man hitta synergier eftersom den fysiska butiken då också som funkar som ett showroom för webbshopen.

Utöver detta finns en portal som underlättar butikernas inköp av sånt de behöver, exempelvis skyltar, kassar och inredning samt hjälp med marknadsföringen.
– Var och en driver butiken under sitt eget varumärke, så Impulso det är inget franchisekoncept, betonar Viktoria. Men vi stöttar butiksägaren genom att sätta upp sociala kanaler för marknadsföring, skapa event i butikerna och coacha butiksägaren. För det totala upplägget med hela butiksetableringen betalar butikerna 5 % av försäljningen. Vi får precis som alla andra vänta med vår betalning till dess att varor passerat kassan och skapat intäkter.

Impulso har dragit igång en egen inredningsbutik i centrala Örebro, mest för att visa hur konceptet fungerar. Nästa steg är att sjösätta konceptet på flera platser i landet.
– Vi har redan fått många förfrågningar, inte minst från näringslivschefer och näringslivsutvecklare i olika städer som vill ha vår hjälp att stötta cityhandeln i deras stadskärnor. Vårt mål är att det inom ett år ska finnas tio butiker som drivs med vårt koncept och sedan göra en dubblering år två. Just nu står är det väldigt många intresserade som rycker i oss. Vi vill växa, men göra det kontrollerat.

Viktoria gör med Impulso sin andra resa med Inkubera.
– Det finns ingen tvekan att göra detta med Inkubera, säger Viktoria. Jag vet av egen erfarenhet att Inkubera kommer att hjälpa oss att lägga grunden för vår framtida tillväxtresa.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


fredag 19 augusti

Forskaren: ”JL Kemis desinfektionsmedel har bevisat bakteriedödande effekt mot multiresistenta bakterier.”

Inkubera-företagets JL Kemis produkt TT51 är inte bara ett effektivt och miljöklassat desinfektionsmedel för livsmedelsbranschen. Efter tester på Örebro universitet konstaterar docent Hazem Khalaf att det även är mycket effektivt mot e-koli och S. Aureus, den senare en multiresistent bakterie som fått högsta prioriterat av WHO. – TT51 tar död på både bakterierna, även när vid ganska hög utspädning, konstaterar Hazem Khalaf.

måndag 15 augusti

Här är årets SKAPA-finalister

Nu är 2022 års länsfinalister till SKAPA-priset – Sveriges största innovationstävling – utsedda. Tre finalister till ”stora” SKAPA-priset och tre till SKAPA-talang får 10 000 kr och har chans på ytterligare 15 000 kr om du skulle vinna länsfinalen 22 september på Örebro slott. Dessutom får vinnarna representera länet vid riksfinalen i november. – Vi är jättestolta över att nivån är så hög, säger Fredrik Stenman på Inkubera. Att välja ut de tre finalisterna i varje klass har varit ett tufft jobb för de båda jurygrupperna.

onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.