Nyheter

Impulso: ”I september finns vi i 15 nya butiker”

Rosie Pellerone och Viktoria Lindqvist, delägare på Impulso. Den tredje delägaren, Johan Sjöstedt, saknas på bilden.

Impulso har ett eget system som automatiskt ser till att butiker, leverantörer och hyresvärdar delar på såväl kostnader som intäkter. Dessutom sköts bokföring och beställning av varor automatiskt när varorna passerar kassan. Nya butiksägare kan dra igång med kraftigt reducerade startkostnader och minimerad administration.
– Uppmärksamheten har varit enormt från alla parter inklusive näringslivsutvecklare hos kommunerna som ser oss som ett hopp för cityhandel, säger Viktoria Lindqvist. Innan septembers är slut räknar vi med att 15 nya butiker igång i hela landet.

Impulso startade i höstas, sedan dess har utvecklingen gått snabbt.
– Vi har nu en helt egen teknisk plattform som vi kallar för vårt ekosystem, säger Viktoria. Det hjälper alla parter att samarbeta och frigör tid för butiksägarna. Handeln behöver förändra sitt arbetssätt för att kunna leva vidare och utmana onlinehandeln. Vårt system skapar förutsättningar för det.

– Vi har tagit bort nästan all administration från butiksägarna så att de kan koncentrera sig på kärnverksamheten, fyller Rosie Pellerone i. För att kunna konkurrera måste butikerna satsa på sånt som inte nätbutikerna kan skapa – personliga relationer, nya event och spännande upplevelser i butiken.

De tekniska lösningarna är utvecklade av Youcal, ett företag med Inkubera-koppling som även som står bakom Boka.se.
– Samarbetet med Petter Sehlin på Youcal har funkat fantastiskt bra, säger Viktoria. Nu har vi ett transparant ekosystem som binder samman butiker, leverantörer och fastighetsägare. Alla parter måste samarbeta om de ska ha en chans att möta näthandeln.

– Om tio år tror jag att alla butiker kommer att använda vårt eller ett konkurrerande system, säger Rosie Jag är helt övertygad om att det här är framtiden för handeln.

Viktoria och Rosie utgår ifrån att konkurrerande lösningar lär dyka upp i takt med Impulsos framgångar. Ett sätt att möta detta är att skapa en tydlig ip-strategi.
– Utöver den värdefulla affärcoachning som får från Inkubera, får vi nu även hjälp med att se över hur vi kan skydda vår idé och vårt varumärke för framtiden, säger Viktoria.

Inkubera har också stöttat Impulso i arbetet med att ta fram en ansökan till Vinnovas utlysning ”Innovativa startups”. För en dryg vecka sedan beviljades deras ansökan, vilket innebär ett kapitaltillskott på 300 tkr. Ett av Vinnovas kriterier för bedömningen är hållbarhet.
– Det kanske inte är det första som slår en när man möter vårt koncept, men det finns ett tydligt hållbarhetsfokus i vår affärsmodell. Eftersom leverantörerna i realtid kan se hur olika varor säljer, kan de styra sin produktion därefter. I framtiden hoppas jag att ingen ska behöva bygga upp stora varulager som ingen vill köpa. Det vinner både handeln och miljön på.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.