Nyheter

Genombrott för IdentifieraDig

Jens Björkander och Lisa Hasselgren på IdentifieraDig

IdentifieraDig har gjort klart med första kunden. Samtidigt står ytterligare kunder redo att ansluta när de är färdiga med sina tester av systemet.
– En kund är klar och ytterligare tre ser ut att vara på väg in, berättar Lisa Hasselgren. Detta är ett första genombrott – ett bevis på att vi har skapat en tjänst som behövs och som företag är beredda att betala för. Det känns förstås helt fantastiskt!

IdentifieraDig gör att det möjligt för företag att identifiera sig under ett samtal, exempelvis över telefon. Företag och myndigheter kan identifiera privatpersoner med hjälp av e-legitimation, men det har fram till nu inte funnits någon lösning som klarar identifiering ”åt andra hållet”.
– Som privatperson vill du kunna säkerställa att den du pratar med verkligen är den som den påstår, säger Jens Björkander. Om du exempelvis blir uppringd av någon som påstår sig jobba hos polisen eller på en bank, vill du veta att detta verkligen stämmer.

Första kunden, Advokatbolaget Sjutton34, bestämde sig redan vid första mötet med IdentifieraDig.
– Vi fick ett första gott intryck både av tjänsten och av bolaget, säger David Lidén, en av Sjutton34:s delägarna. Våra klienter ska känna sig trygga med att det är oss de talar med, precis som vi vill veta att vi pratar med rätt person. Det är kul att vara föregångare och jag tror att vi får många efterföljare i branschen. I framtiden tror jag att den tjänst som IdentiferaDig erbjuder kommer att bli en självklarhet.

IdentiferaDig har också gjort klar med ALMI Invest om en så kallad titthålsinvestering på 300 000 kr. Pengarna skall främst användas till att bearbeta marknaden så att man kan bevisa värdet av sin tjänst genom att ta in ett antal kunder.
– IdentiferaDig har en briljant affärsidé som vi tror kan få en unik position som standard på marknaden för säkra identifieringar. säger Jenny Engerfelt på Almi Invest. Vi ser fram emot att följa bolaget och dess utveckling,

Bläcket på avtalet med ALMI Invest verkar knappt hinna torka – bokstavligt talat – förrän marknadens intresse för IdentifieraDig också bekräftas. Utöver Sjutton34 testkör ett företag i säkerhetsbranschen tjänsten och två andra presumtiva kunder kommer snart att göra detsamma. Dessutom finns intresse från banksektorn.
– I fredags träffade vi en bank och presenterade vår idé, berättar Lisa entusiastisk. Tre minuter in i min presentation blev jag avbruten med kommentaren: ”Du har redan sålt in tjänsten. Vi behöver den – alla banker behöver den”. Givetvis är det långt kvar till en eventuell affär, men responsen visar att vi är något riktigt bra på spåret.

IdentiferaDig har funnits hos Inkubera sedan i maj och har fått stöttning genom bland annat affärscoachning under hela perioden. Fokusområden har varit att utveckla affärsmodellen, göra strategier för kundbearbetning samt göra bolaget redo att ta in externt kapital.

måndag 14 december

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.