Nyheter

Happy Order – konsten att servera många på kort tid utan köer

Vi har alla varit med om det.  En knökfull restaurang eller uteservering med stressad personal och irriterade gäster – gäster som väntar på att beställa, få mat eller betala. Historien om Happy Order börjande med några krögare i Örebro som insåg att en app för beställningar och betalningar, skulle förenkla för både dem och gästerna. Idag finns Happy order hos cirka 50 kunder – och kundstocken växer snabbt.
– Vi förbättrar kundernas lönsamhet från två fronter, berättar bolagets vd, Björn Törnqvist. Happy Order ökar både deras försäljning och minskar deras personalkostnader.

Ägarna till Happy order är LaWeKa-gruppen, som också driver krogar som Frimis, Pitchers och Strömpis i centrala Örebro. 2017 gav ledningen ett par medarbetare i uppdrag att utveckla en app för att gästerna själva skulle kunna beställa mat och dryck. Projektet växte och står idag på egna ben. I november 2018 anställdes vd:n Björn Törnqvist.
– Jag har inte jobbat i restaurangbranschen tidigare men såg snabbt potentialen, berättar Björn. Första målet var
att omsätta en miljon i månaden innan årsskiftet – ett mål vi också nådde. I sommar är vår målsättning att omsätta en miljon om dagen. Vi har ett hårt jobb framför oss, men jag tror att det är möjligt.

Bland företagets kunder finns prestigefulla restauranger som Hamburger Börs och Brasserie vau de vill i Stockholm. Happy Order fungerar oavsett typ av restaurang, men Björn har ändå en tydlig uppfattning om var appen gör allra störst nytta.
– Våra bästa kunder driver verksamhet med extrem försäljning under korta perioder.

Exempel på detta är Piteå havsbad och Happy Orders största kund, Branäsgruppen. Branäsgruppen valde också att på eget initiativ plocka bort sina ordinarie kassor för att helt förlita sig på Happy Order.
– Branäsgruppen är de som utan tvekan har allra störts nytta av oss. Trots många orutinerade säsongsarbetare serverar de många kunder, på kort tid och med minimala köer. Dessutom drar de nytta av fler fördelar med Happy Order. Kunder kan exempelvis enkelt beställa mat i förväg, t ex när de står i liften. Happy Order tar också hand om hela kassafunktionen.

Happy Order har varit ett Inkubera-bolag sedan i december.
– Det betyder mycket för att oss att ha professionella personer att diskutera vår utveckling med. Vår ambition är att växa snabbt. I den processen är Inkubera en värdefull samtalspartner, avslutar Björn.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


fredag 19 augusti

Forskaren: ”JL Kemis desinfektionsmedel har bevisat bakteriedödande effekt mot multiresistenta bakterier.”

Inkubera-företagets JL Kemis produkt TT51 är inte bara ett effektivt och miljöklassat desinfektionsmedel för livsmedelsbranschen. Efter tester på Örebro universitet konstaterar docent Hazem Khalaf att det även är mycket effektivt mot e-koli och S. Aureus, den senare en multiresistent bakterie som fått högsta prioriterat av WHO. – TT51 tar död på både bakterierna, även när vid ganska hög utspädning, konstaterar Hazem Khalaf.

måndag 15 augusti

Här är årets SKAPA-finalister

Nu är 2022 års länsfinalister till SKAPA-priset – Sveriges största innovationstävling – utsedda. Tre finalister till ”stora” SKAPA-priset och tre till SKAPA-talang får 10 000 kr och har chans på ytterligare 15 000 kr om du skulle vinna länsfinalen 22 september på Örebro slott. Dessutom får vinnarna representera länet vid riksfinalen i november. – Vi är jättestolta över att nivån är så hög, säger Fredrik Stenman på Inkubera. Att välja ut de tre finalisterna i varje klass har varit ett tufft jobb för de båda jurygrupperna.

onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.