Nyheter

Happy Order – konsten att servera många på kort tid utan köer

Vi har alla varit med om det.  En knökfull restaurang eller uteservering med stressad personal och irriterade gäster – gäster som väntar på att beställa, få mat eller betala. Historien om Happy Order börjande med några krögare i Örebro som insåg att en app för beställningar och betalningar, skulle förenkla för både dem och gästerna. Idag finns Happy order hos cirka 50 kunder – och kundstocken växer snabbt.
– Vi förbättrar kundernas lönsamhet från två fronter, berättar bolagets vd, Björn Törnqvist. Happy Order ökar både deras försäljning och minskar deras personalkostnader.

Ägarna till Happy order är LaWeKa-gruppen, som också driver krogar som Frimis, Pitchers och Strömpis i centrala Örebro. 2017 gav ledningen ett par medarbetare i uppdrag att utveckla en app för att gästerna själva skulle kunna beställa mat och dryck. Projektet växte och står idag på egna ben. I november 2018 anställdes vd:n Björn Törnqvist.
– Jag har inte jobbat i restaurangbranschen tidigare men såg snabbt potentialen, berättar Björn. Första målet var
att omsätta en miljon i månaden innan årsskiftet – ett mål vi också nådde. I sommar är vår målsättning att omsätta en miljon om dagen. Vi har ett hårt jobb framför oss, men jag tror att det är möjligt.

Bland företagets kunder finns prestigefulla restauranger som Hamburger Börs och Brasserie vau de vill i Stockholm. Happy Order fungerar oavsett typ av restaurang, men Björn har ändå en tydlig uppfattning om var appen gör allra störst nytta.
– Våra bästa kunder driver verksamhet med extrem försäljning under korta perioder.

Exempel på detta är Piteå havsbad och Happy Orders största kund, Branäsgruppen. Branäsgruppen valde också att på eget initiativ plocka bort sina ordinarie kassor för att helt förlita sig på Happy Order.
– Branäsgruppen är de som utan tvekan har allra störts nytta av oss. Trots många orutinerade säsongsarbetare serverar de många kunder, på kort tid och med minimala köer. Dessutom drar de nytta av fler fördelar med Happy Order. Kunder kan exempelvis enkelt beställa mat i förväg, t ex när de står i liften. Happy Order tar också hand om hela kassafunktionen.

Happy Order har varit ett Inkubera-bolag sedan i december.
– Det betyder mycket för att oss att ha professionella personer att diskutera vår utveckling med. Vår ambition är att växa snabbt. I den processen är Inkubera en värdefull samtalspartner, avslutar Björn.

onsdag 27 mars

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.