Nyheter

Framtidsmässa för maten och bonden i Örebro

På Hindersmässan, onsdag den 23 januari klockan 10-17 blir det en riktig framtidsdag för lantbruket i Örebro län.
– Det här är sätt för oss att visa på ett ökat samarbete inom hela livsmedelskedjan i Örebroregionen, säger Martin Sjöberg på Inkubera. Samtidigt vill vi passa på och träffa många spännande aktörer som är på plats i länet med anledning av  Hindersmässan.

Produktionen av livsmedel ska öka i Sverige och framförallt självförsörjningsgraden. Det sägs i den nationella och regionala livsmedelsstrategin. Samtidigt har vi upplevt en extrem värme och torka i sommar med kraftigt minskad skörd och lönsamhet för många lantbrukare.

Men vi ser en framtid för den gröna näringen – såväl hos primärproducenterna som i förädlingsledet. Nya produkter och produktionssätt kommer fram i klimatets spår och genom intåget av ny teknik. Matkulturen har också en stor betydelse för regionens identitet och besöksnäring.

Framtidsdagen är ett arrangemang som flera aktörer står bakom – LRF Örebro län, Inkubera, Örebro universitet, Hushållningssällskapet och Alfred Nobel Science Park.

Per Willén på LFR i Örebro har höga förväntningar.
– Jag har personligen väldigt stora förväntningar och förhoppningar om att framtiden ska bli bättre.  Jag är säker på att den gröna kolatomen kommer att vara nyckeln till vår framtida energiförsörjning. Att vara företagare i den gröna sektorn kommer att vara eftersträvansvärt i framtiden.

Martin Sjöberg ser Framtidsdagen som en viktig pusselbit för ökat samarbete inom livsmedelskedjan.
– Vi vill bygga ännu starkare band mellan olika aktörer inom hela livsmedelskedjan. Det är ett av våra viktigaste uppdrag inom den satsning vi gör inom Inkubera Food. Vi vill bygga ett starkt nav inom livsmedel, måltid och upplevelser.

Framtidsdagen går av stapeln 23 januari 10-17  i Lantmännens lokaler på Aspholmen, Skvadronvägen 11 i Örebro. SMHI och universitetet kommer med robotar och artificiell intelligens för att visa på innovation i jordbruket. Vi pratar också extremväder, matkultur, export, och turism. Men huvudnumret är maten – våra livsmedel.

måndag 21 januari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.