Nyheter

Framtidsmässa för maten och bonden i Örebro

På Hindersmässan, onsdag den 23 januari klockan 10-17 blir det en riktig framtidsdag för lantbruket i Örebro län.
– Det här är sätt för oss att visa på ett ökat samarbete inom hela livsmedelskedjan i Örebroregionen, säger Martin Sjöberg på Inkubera. Samtidigt vill vi passa på och träffa många spännande aktörer som är på plats i länet med anledning av  Hindersmässan.

Produktionen av livsmedel ska öka i Sverige och framförallt självförsörjningsgraden. Det sägs i den nationella och regionala livsmedelsstrategin. Samtidigt har vi upplevt en extrem värme och torka i sommar med kraftigt minskad skörd och lönsamhet för många lantbrukare.

Men vi ser en framtid för den gröna näringen – såväl hos primärproducenterna som i förädlingsledet. Nya produkter och produktionssätt kommer fram i klimatets spår och genom intåget av ny teknik. Matkulturen har också en stor betydelse för regionens identitet och besöksnäring.

Framtidsdagen är ett arrangemang som flera aktörer står bakom – LRF Örebro län, Inkubera, Örebro universitet, Hushållningssällskapet och Alfred Nobel Science Park.

Per Willén på LFR i Örebro har höga förväntningar.
– Jag har personligen väldigt stora förväntningar och förhoppningar om att framtiden ska bli bättre.  Jag är säker på att den gröna kolatomen kommer att vara nyckeln till vår framtida energiförsörjning. Att vara företagare i den gröna sektorn kommer att vara eftersträvansvärt i framtiden.

Martin Sjöberg ser Framtidsdagen som en viktig pusselbit för ökat samarbete inom livsmedelskedjan.
– Vi vill bygga ännu starkare band mellan olika aktörer inom hela livsmedelskedjan. Det är ett av våra viktigaste uppdrag inom den satsning vi gör inom Inkubera Food. Vi vill bygga ett starkt nav inom livsmedel, måltid och upplevelser.

Framtidsdagen går av stapeln 23 januari 10-17  i Lantmännens lokaler på Aspholmen, Skvadronvägen 11 i Örebro. SMHI och universitetet kommer med robotar och artificiell intelligens för att visa på innovation i jordbruket. Vi pratar också extremväder, matkultur, export, och turism. Men huvudnumret är maten – våra livsmedel.

måndag 21 januari

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.