Nyheter

”För oss var Växtzon lite som ett Kinder-ägg”

Qfog

Q-fog i Nora producerar mobila boendesprinklers som monteras hos riskutsatta personer. Om en brand skulle bryta ut, släcks den snabbt med hjälp av rökaktivering och vattendimma. Resultatet blir effektiv brandsläckning, räddade liv och obefintliga vattenskador. Q-fog är ett företag med stor potential men med små resurser. Via Inkubera slussades företaget in i projektet Växtzon och fick hjälp att öka takten i några viktiga utvecklingsprojekt.

Det delprojekt som företaget värderar allra högst är hjälp med produktutvecklingen. Företagets nuvarande mobila sprinkler har tio år på nacken. Just ”mobil” är en sanning med modifikation eftersom den kräver fast elanslutning vilket är både dyrt och omständligt. En batteridriven sprinkler skulle öppna helt nya marknadsmöjligheter. Kunderna skulle även värdesätta om sprinklern kunde övervakas via nätet (så att man vet att den fungerar) och om den kunde kopplas till samtliga rum i en lägenhet. Inget av detta är förstås omöjligt, men utveckling kräver resurser. Via Växtzon fick Q-fog hjälp att genomföra en förstudie med rätt expertkompetens.
– Förstudien är ett viktigt första steg. Den lägger grunden för en modulbaserad lösning som är precis vad vi behöver i kontakten med olika typer av kunder både i Sverige och utomlands, säger Fredrik Lindberg, vd för Q-fog. Tack vare förstudien kan vi också vara väldigt konkreta i kontakten med ägare och andra finansiärer som ska bidra med resurser för utveckling och lansering.

Via Växtzon fick Q-fog också hjälp med affärsutveckling och PR-arbete, vilket Fredrik värdesätter.
– I väntan på nästa generations mobila sprinkler har vi potential att växa med befintliga produkter. Tack vare Inkubera och Växtzon har vi fått viktiga pusselbitar på plats för fortsatt tillväxt. Projektet blev lite som ett Kinder-ägg för oss – tre önskningar på en gång.

fredag 23 mars

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.