Nyheter

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar.
– Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

Företagets specialitet – att göra träffsäkra bedömningar av framtida försäljning – har lockat många stora företag, bland andra Live Nation, IKEA och Caspeco, som bygger affärssystem för restaurangkedjor.

Binary Brains har med tiden allt mer ställt in siktet på lösningar för handeln. Att skapa säkra prognoser är lika svårt som avgörande för branschföretagens lönsamhet. Inte minst har det visat sig näst intill omöjligt att på förhand veta vilka produkter som kommer att lyckas och vilka som snabbt försvinner från hyllorna.
– Mellan 80 och 90 procent av alla lanseringar läggs ner redan det första eller andra året. Det är varken lönsamt eller hållbart, säger Jacob.

Binary Brains har i dagarna avslutat ett pilotprojekt tillsammans med branschorganisationen DLF och ett par av de största företagen från leverantörs- som detaljistsidan. Syftet med projektet var att ta reda på om det går att göra säkra bedömningar för produktlanseringar.
– Det har gått fantastiskt bra, säger Jacob. Piloten visar att vi med 85 % säkerhet kan förutse om lanseringarna kommer att lyckas eller inte. Jämfört med den osäkerhet som idag präglar branschen, är det smått revolutionerande.

Nu återstår att bygga modellen så att av branschens aktörer ska kunna abonnera på den. Jacob räknar med att allt blir klart om cirka ett halvår.
– Med hjälp av modellen kommer livsmedelsproducenterna att kunna prova sig fram för att ge sig själva så goda odds som möjligt. De kommer att kunna simulera exempelvis produktegenskaper, prissättning och marknadsföringsinsatser. I och med det kommer deras chanser att lyckat att öka kraftigt.

Går det som planerat innebär Binary Brains nya modell inte bara nya möjligheter för enstaka företag, utan för en hel bransch.
– På sikt hoppas jag att vi kan bidra till att branschen blir mer lönsam. Minst lika spännande är att vi förhoppningsvis även kan minska branschens ekologiska fotavtryck. Modellen har potential att skapa hållbarhet på flera sätt.

Binary Brains blev ett Inkubera-företag nästan samtidigt som företaget bildades 2018. Nu tillhör bolaget en växande skara av alumner och fortsätter att utvecklas fort. För närvarande arbetar tio personer på bolaget.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.