Nyheter

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar.
– Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

Företagets specialitet – att göra träffsäkra bedömningar av framtida försäljning – har lockat många stora företag, bland andra Live Nation, IKEA och Caspeco, som bygger affärssystem för restaurangkedjor.

Binary Brains har med tiden allt mer ställt in siktet på lösningar för handeln. Att skapa säkra prognoser är lika svårt som avgörande för branschföretagens lönsamhet. Inte minst har det visat sig näst intill omöjligt att på förhand veta vilka produkter som kommer att lyckas och vilka som snabbt försvinner från hyllorna.
– Mellan 80 och 90 procent av alla lanseringar läggs ner redan det första eller andra året. Det är varken lönsamt eller hållbart, säger Jacob.

Binary Brains har i dagarna avslutat ett pilotprojekt tillsammans med branschorganisationen DLF och ett par av de största företagen från leverantörs- som detaljistsidan. Syftet med projektet var att ta reda på om det går att göra säkra bedömningar för produktlanseringar.
– Det har gått fantastiskt bra, säger Jacob. Piloten visar att vi med 85 % säkerhet kan förutse om lanseringarna kommer att lyckas eller inte. Jämfört med den osäkerhet som idag präglar branschen, är det smått revolutionerande.

Nu återstår att bygga modellen så att av branschens aktörer ska kunna abonnera på den. Jacob räknar med att allt blir klart om cirka ett halvår.
– Med hjälp av modellen kommer livsmedelsproducenterna att kunna prova sig fram för att ge sig själva så goda odds som möjligt. De kommer att kunna simulera exempelvis produktegenskaper, prissättning och marknadsföringsinsatser. I och med det kommer deras chanser att lyckat att öka kraftigt.

Går det som planerat innebär Binary Brains nya modell inte bara nya möjligheter för enstaka företag, utan för en hel bransch.
– På sikt hoppas jag att vi kan bidra till att branschen blir mer lönsam. Minst lika spännande är att vi förhoppningsvis även kan minska branschens ekologiska fotavtryck. Modellen har potential att skapa hållbarhet på flera sätt.

Binary Brains blev ett Inkubera-företag nästan samtidigt som företaget bildades 2018. Nu tillhör bolaget en växande skara av alumner och fortsätter att utvecklas fort. För närvarande arbetar tio personer på bolaget.

måndag 1 februari

Nyheter


onsdag 9 juni

Envivo växer: ”Förvånansvärt hög hit rate i vår kundbearbetning”

För ganska exakt sex månader sedan bildades Envivo, ett företag som vill ändra tankesättet kring kontorsinredning. Företagets affärsmodell bygger på drömmen om ”det cirkulära kontoret”. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler och slänga de gamla när behoven förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och gamla möbler som anpassas efter företagens aktuella behov.

måndag 7 juni

Anders Thunberg, ny ordförande i Inkubera

Inkuberas nya ordförande heter Anders Thunberg. Han ersätter Bo Andersson som går i pension efter att ha hållit i ordförandeklubban under en lång rad av år. Anders Thunberg är även nytillträdd ordförande i Örebro universitet holding som äger Inkubera. – Jag blev jätteglad när jag fick frågan om att ta över ordförandeskapet i Inkubera. Jag tycker också att det finns en logik i att den som är styrelseordförande i universitetens holdingbolag även är det i Inkubera. Jag tycker att Inkubera gör mycket bra för näringslivet i regionen och jag ser fram emot att ha en aktiv roll i att utveckla verksamheten ytterligare.

torsdag 27 maj

Inkubera förstärker satsningen på startups. ”Det finns stor outnyttjad potential i länet”

Inkubera ökar sin satsning på nystartade kunskapsintensiva företag. Dels vänder man sig till nya företag i hela länet, dels vill man öka sin kontaktyta mot forskare och studenter på universitetet. – Vi vill öka kontaktytan mot universitetet – exempelvis pågår spännande arbete med studenters entreprenörskap och forskning inom AI-området, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Samtidigt vill jag poängtera att vi är intresserade av alla unga, innovativa företag med tillväxtpotential från hela länet. Vi kan hjälpa dem att utveckla affärsmodellen, teamet och mycket annat så att de kan växa både snabbare och med större säkerhet.

fredag 21 maj

Nytt toppbetyg till Inkubera

Inkuberas årliga kundundersökning är precis avslutad. Trenden med mycket nöjda företag håller i sig. 15 svarade på frågan i vilken utsträckning de skulle rekommendera Inkubera till en kollega eller vän. Samtliga företag gav Inkubera betyget 8–10 på en 10-gradig skala. De allra flesta bolagen gav Inkubera högsta möjliga betyg.