Nyheter

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar.
– Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

Företagets specialitet – att göra träffsäkra bedömningar av framtida försäljning – har lockat många stora företag, bland andra Live Nation, IKEA och Caspeco, som bygger affärssystem för restaurangkedjor.

Binary Brains har med tiden allt mer ställt in siktet på lösningar för handeln. Att skapa säkra prognoser är lika svårt som avgörande för branschföretagens lönsamhet. Inte minst har det visat sig näst intill omöjligt att på förhand veta vilka produkter som kommer att lyckas och vilka som snabbt försvinner från hyllorna.
– Mellan 80 och 90 procent av alla lanseringar läggs ner redan det första eller andra året. Det är varken lönsamt eller hållbart, säger Jacob.

Binary Brains har i dagarna avslutat ett pilotprojekt tillsammans med branschorganisationen DLF och ett par av de största företagen från leverantörs- som detaljistsidan. Syftet med projektet var att ta reda på om det går att göra säkra bedömningar för produktlanseringar.
– Det har gått fantastiskt bra, säger Jacob. Piloten visar att vi med 85 % säkerhet kan förutse om lanseringarna kommer att lyckas eller inte. Jämfört med den osäkerhet som idag präglar branschen, är det smått revolutionerande.

Nu återstår att bygga modellen så att av branschens aktörer ska kunna abonnera på den. Jacob räknar med att allt blir klart om cirka ett halvår.
– Med hjälp av modellen kommer livsmedelsproducenterna att kunna prova sig fram för att ge sig själva så goda odds som möjligt. De kommer att kunna simulera exempelvis produktegenskaper, prissättning och marknadsföringsinsatser. I och med det kommer deras chanser att lyckat att öka kraftigt.

Går det som planerat innebär Binary Brains nya modell inte bara nya möjligheter för enstaka företag, utan för en hel bransch.
– På sikt hoppas jag att vi kan bidra till att branschen blir mer lönsam. Minst lika spännande är att vi förhoppningsvis även kan minska branschens ekologiska fotavtryck. Modellen har potential att skapa hållbarhet på flera sätt.

Binary Brains blev ett Inkubera-företag nästan samtidigt som företaget bildades 2018. Nu tillhör bolaget en växande skara av alumner och fortsätter att utvecklas fort. För närvarande arbetar tio personer på bolaget.

måndag 1 februari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.

måndag 11 januari

Beescanning tar in ny ägare och satsar internationellt

BeeScannings app upptäcker parasiter och virus i bisamhällen. Biodlaren fotograferar sina bisamhällen direkt i appen och fotona analyseras sedan med hjälp av AI. Samtidigt som BeeScanning nu gör en positiv exit från Inkubera går Örebro-baserade Svanberg & Co in som ny delägare med 1,2 mkr. Pengarna skall främst användas för en internationell satsning. – Inkubera har gett mig och bolaget ett ovärderligt stöd under de första åren, säger grundaren och vd:n Björn Lagerman. Nu tar ett nytt spännande steg.