Nyheter

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar.
– Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

Företagets specialitet – att göra träffsäkra bedömningar av framtida försäljning – har lockat många stora företag, bland andra Live Nation, IKEA och Caspeco, som bygger affärssystem för restaurangkedjor.

Binary Brains har med tiden allt mer ställt in siktet på lösningar för handeln. Att skapa säkra prognoser är lika svårt som avgörande för branschföretagens lönsamhet. Inte minst har det visat sig näst intill omöjligt att på förhand veta vilka produkter som kommer att lyckas och vilka som snabbt försvinner från hyllorna.
– Mellan 80 och 90 procent av alla lanseringar läggs ner redan det första eller andra året. Det är varken lönsamt eller hållbart, säger Jacob.

Binary Brains har i dagarna avslutat ett pilotprojekt tillsammans med branschorganisationen DLF och ett par av de största företagen från leverantörs- som detaljistsidan. Syftet med projektet var att ta reda på om det går att göra säkra bedömningar för produktlanseringar.
– Det har gått fantastiskt bra, säger Jacob. Piloten visar att vi med 85 % säkerhet kan förutse om lanseringarna kommer att lyckas eller inte. Jämfört med den osäkerhet som idag präglar branschen, är det smått revolutionerande.

Nu återstår att bygga modellen så att av branschens aktörer ska kunna abonnera på den. Jacob räknar med att allt blir klart om cirka ett halvår.
– Med hjälp av modellen kommer livsmedelsproducenterna att kunna prova sig fram för att ge sig själva så goda odds som möjligt. De kommer att kunna simulera exempelvis produktegenskaper, prissättning och marknadsföringsinsatser. I och med det kommer deras chanser att lyckat att öka kraftigt.

Går det som planerat innebär Binary Brains nya modell inte bara nya möjligheter för enstaka företag, utan för en hel bransch.
– På sikt hoppas jag att vi kan bidra till att branschen blir mer lönsam. Minst lika spännande är att vi förhoppningsvis även kan minska branschens ekologiska fotavtryck. Modellen har potential att skapa hållbarhet på flera sätt.

Binary Brains blev ett Inkubera-företag nästan samtidigt som företaget bildades 2018. Nu tillhör bolaget en växande skara av alumner och fortsätter att utvecklas fort. För närvarande arbetar tio personer på bolaget.

måndag 1 februari

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.