Nyheter

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains och vd, Jacob Kihlbaum är något spännande på spåret.

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar.
– Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

Företagets specialitet – att göra träffsäkra bedömningar av framtida försäljning – har lockat många stora företag, bland andra Live Nation, IKEA och Caspeco, som bygger affärssystem för restaurangkedjor.

Binary Brains har med tiden allt mer ställt in siktet på lösningar för handeln. Att skapa säkra prognoser är lika svårt som avgörande för branschföretagens lönsamhet. Inte minst har det visat sig näst intill omöjligt att på förhand veta vilka produkter som kommer att lyckas och vilka som snabbt försvinner från hyllorna.
– Mellan 80 och 90 procent av alla lanseringar läggs ner redan det första eller andra året. Det är varken lönsamt eller hållbart, säger Jacob.

Binary Brains har i dagarna avslutat ett pilotprojekt tillsammans med branschorganisationen DLF och ett par av de största företagen från leverantörs- som detaljistsidan. Syftet med projektet var att ta reda på om det går att göra säkra bedömningar för produktlanseringar.
– Det har gått fantastiskt bra, säger Jacob. Piloten visar att vi med 85 % säkerhet kan förutse om lanseringarna kommer att lyckas eller inte. Jämfört med den osäkerhet som idag präglar branschen, är det smått revolutionerande.

Nu återstår att bygga modellen så att av branschens aktörer ska kunna abonnera på den. Jacob räknar med att allt blir klart om cirka ett halvår.
– Med hjälp av modellen kommer livsmedelsproducenterna att kunna prova sig fram för att ge sig själva så goda odds som möjligt. De kommer att kunna simulera exempelvis produktegenskaper, prissättning och marknadsföringsinsatser. I och med det kommer deras chanser att lyckat att öka kraftigt.

Går det som planerat innebär Binary Brains nya modell inte bara nya möjligheter för enstaka företag, utan för en hel bransch.
– På sikt hoppas jag att vi kan bidra till att branschen blir mer lönsam. Minst lika spännande är att vi förhoppningsvis även kan minska branschens ekologiska fotavtryck. Modellen har potential att skapa hållbarhet på flera sätt.

Binary Brains blev ett Inkubera-företag nästan samtidigt som företaget bildades 2018. Nu tillhör bolaget en växande skara av alumner och fortsätter att utvecklas fort. För närvarande arbetar tio personer på bolaget.

måndag 1 februari

Nyheter


tisdag 4 maj

Nutrinovus – fryst vätskeersättning blir lättsmält medicin

Allt började med att Sarah Sundins dotter knappt kunde få ner någon vätska när hon var sjuk i körtelfeber. Isglass var lättare att svälja än vanlig dryck, men är på grund av sockerhalten ingen optimal vätskeersättning. Sarah, som drivit egen glasstillverkning, fick idén om att tillverka vätskeersättning i fryst form.  – Vi har fått mycket positiv respons från vården, berättar hon. I dagarna startar den första provtillverkningen.

fredag 30 april

Impulso: ”I september finns vi i 15 nya butiker”

Impulso har ett eget system automatiserar som gör att butiker, leverantörer och hyresvärdar delar på såväl kostnader som intäkter. Dessutom sköts bokföring och beställning av varor automatiskt när varorna passerar kassan. Nya butiksägare kan dra igång med kraftigt reducerade startkostnader och minimerad administration. – Uppmärksamheten har varit enormt från alla parter inklusive näringslivsutvecklare hos kommunerna som ser oss som ett hopp för cityhandel, säger Viktoria Lindqvist. Innan septembers är slut räknar vi med att ha 15 nya butiker igång i hela landet.

måndag 19 april

JL KEMI – den osannolika berättelsen om det nya, effektiva och giftfria rengöringsmedel

Utan några egentliga kunskaper i kemi har Jimmy Lundström via en rad osannolika händelser lyckats utveckla ett effektivt rengöringsmedel som är baserat på cellulosa – en av naturens vanligaste beståndsdelar. Nu har det lilla Karlskoga-företaget skrivit avtal med en grossist med upparbetade marknadskontakter i såväl Sverige som Tyskland. – Vår grossist säger att de kommer att köpa allt vi kan producera, säger Jimmy, som för 4 år sedan lite på måfå började blanda ingredienser på sin garageuppfart.

tisdag 6 april

Splitgrid breddar sitt erbjudande

Splitgrid, Som var Inkubera-bolag under olika perioder 2016 – 2019, breddar nu sitt erbjudande. Från att tidigare varit fokuserade på kommissionshandel, kommer man nu även att erbjuda en fakturalösning. – Detta ger oss möjlighet att nå en betydligt större marknad, säger vd Jonas Forsman.