Nyheter

Fairplay bygger rekryteringsplattform för fotbollsbranschen: ”Vi vill hjälpa både spelare och klubbar att hitta rätt”

Gabriel Sauma på Fairplay.

Gabriel Sauma har erfarenhet av fotbollsbranschen både som spelare och ledare. Han har på nära håll sett hur många unga spelares karriärer har gått i stå när de hamnat på avbytarbänkar i fel klubbar. Svårigheterna att rekrytera rätt spelare drabbar både klubbarna och spelarna själva.
– När jag jobbar i näringslivet har jag stor användning av LinkedIn, men något liknande finns inte inom fotbollen. Jag insåg redan för några år sedan att det här finns ett stort förbättringsbehov när det gäller rekrytering av spelare och ledare. Jag gillar att utmana fotbollsbranschen kring digitalisering och effektivisering, där jag tycker att det finns mer att göra.

Fotbollsspelares drömmar, den stora mängden pengar i branschen och svårigheterna för klubbarna att hitta rätt med sina värvningar, är några av faktorerna som har skapat utrymmet för en mellanhand – fotbollsagenter. I hopp om att rekrytera nya spelare till sitt stall, bygger agenterna ofta upp förhoppningar som de får svårt att infria. Klubbarnas mejlkorgar svämmar över av erbjudanden från agenterna – men ändå har klubbarna ofta svårt att hitta rätt spelare.
– Vi vill ge makten tillbaka till spelarna och hjälpa klubbarna att få bättre överblick över vad som finns på marknaden. Om en klubb exempelvis söker en snabb vänsterfotad ytterback som spelat division 1-fotboll eller högre, skall det vara lätt att hitta de spelare som stämmer på beskrivningen i vår plattform. Spelarna själva ansvarar för sin profil, lägger upp videor, statistik etc.

Kombinerat med den digitala plattformen som Fairplay håller på att bygga, kommer man att erbjuda spelare oberoende rådgivning.
– Om man som ung spelare blir uppvaktad av en agent som höjer en till skyarna och dessutom erbjuder ett kontrakt i en attraktiv klubb, är det svårt att som spelare att göra en bra förhandling. Vi vill hjälpa spelarna att ställa rimliga krav samt att hitta en klubb som är på rätt nivå sett till deras utveckling.

Förutom Gabriel består teamet av entreprenören Peter Jarrah, Gabriels bror Jakob Sauma som spelar fotboll på hög nivå samt Yasaar Biladama som är programmeringsansvarig. Tillsammans står de för gedigen bakgrund in om såväl fotboll som företagande.

Parallellt med utvecklingsarbetet av plattformen har Fairplay löpande kontakt med företrädare för branschen för att stämma av att färdiga lösningen motsvarar behoven.
– Vi har nu börjat att testa mot en spelarpanel samt ett par ledare. Deras feedback är avgörande för oss. Vid lanseringen måste ett intuitivt gränssnitt och alla de viktigast funktionerna vara på plats. I framtiden vill förstås utveckla plattformen, exempelvis genom att koppla på AI. Vårt fokus är att hjälpa både spelare, ledare och klubbar att hitta rätt.

Sedan en dryg månad tillbaka är Fairplay ett Inkubera-företag och får bland annat fått stöttning från affärscoachen Fredrik Andershed, tidigare vd på Exacta.
– Fredrik är en fantastisk affärscoach som redan bidragit till vår utveckling. Han har ett genuint intresse av att hjälpa andra människor och har bidragit till en bättre struktur hos oss. Vi på Fairplay är lite av popcornhjärnor –massor av nya idéer poppar upp hela tiden. Fredrik hjälper oss att hålla fokus på vad som är viktigast just nu.

 

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


måndag 3 oktober

Refurbly – en paketlösning för hållbar mobiltelefoni

På en mobilmarknad som tycks vara helt inriktad på att sälja nytt, går Örebro-företaget Refurbly mot strömmen. Företaget erbjuder begagnade mobiler, abonnemang och försäkringar i en helhetslösning. Med nytt kapital från bland annat förre Teliachefen, vill grundaren vd:n David Lundgren Fetah finna en egen väg för företaget. – Marknaden är mogen för att ett mer hållbart alternativ – såväl miljömässigt som ekonomiskt, menar han. Det ska inte behöva kosta extra att välja grönt.

måndag 26 september

Impulso vill minska modebranschens överproduktion

Örebroföretaget Impulso har skapat ett system som gör att klädmärken kan följa sin försäljning i butikerna, på detaljnivå och i realtid. Kunskapen hjälper varumärkena att lösa ett av branschens största problem – överproduktionen. – I praktiken har varumärkena gigantiska varulager ute i butikerna, lager som de inte riktigt har koll på, säger Impulsos vd Viktoria Lindqvist. Med vår hjälp kommer de att kunna se försäljningen till konsument och kunna agera mycket smartare.

torsdag 22 september

QTPIE och Skolado vann SKAPA-priser

Ravi Teja Chadalavada, QTPIE vann årets SKAPA-pris och Ismael Hamoudi, Skolado, vann SKAPA talang när årets länsvinnare utsågs på Örebro slott under torsdagen. Ravi Teja Chadalavadas innovation QTPIE säkerställer mer tillförlitliga förarprov med hjälp av bland annat eye-trackning. Ismael Hamoudi använder roliga enkäter och spel för att snabbt upptäcka mobbning och psykisk ohälsa bland skolbarn. – Två mycket värdiga vinnare, sa landshövding Maria Larsson som delade ut priset, 30 000 kr till var och en av vinnarna. Jag är imponerad över den höga nivå som tävlingen håller år efter år. Årets upplaga var verkligen inget undantag!

fredag 19 augusti

Forskaren: ”JL Kemis desinfektionsmedel har bevisat bakteriedödande effekt mot multiresistenta bakterier.”

Inkubera-företagets JL Kemis produkt TT51 är inte bara ett effektivt och miljöklassat desinfektionsmedel för livsmedelsbranschen. Efter tester på Örebro universitet konstaterar docent Hazem Khalaf att det även är mycket effektivt mot e-koli och S. Aureus, den senare en multiresistent bakterie som fått högsta prioriterat av WHO. – TT51 tar död på både bakterierna, även när vid ganska hög utspädning, konstaterar Hazem Khalaf.