Nyheter

Envivo växer: ”Förvånansvärt hög hit rate i vår kundbearbetning”

Magnus Engström (IRL) och Christian Edwertz (via länk) på Envivo.

För ganska exakt sex månader sedan bildades Envivo, ett företag som vill ändra tankesättet kring kontorsinredning. Företagets affärsmodell bygger på drömmen om ”det cirkulära kontoret”. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler och slänga de gamla när behoven förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och gamla möbler som anpassas efter företagens aktuella behov.
– Särskilt med tanke på att vår lösning faktiskt vänder upp och ner på hur branschen alltid har tänkt, går det fantastiskt bra säger företagets vd, Magnus Engström. Nu tar vi nästa steg och digitaliserar all inredning.

Inredningsbranschens traditionella affärsmodell är att möta kunders förändrade behov med att sälja ny inredning. Värdet på de möbler som kunden inte längre behöver, blir i samma stund mycket lågt – även om de skulle vara i bra skick och fullt funktionsdugliga. För Magnus Engström, som jobbat i branschen under många år, var slit och släng-mentaliteten något som skavde. Hans idé om en ny och mer hållbar modell föddes för några år sedan. Nu förverkligar han den tillsammans med Christian Edwertz, som ansvarar för Envivos kommunikation. Efter starten vid årsskiftet har kundtillströmning varit över förväntan.
– Vi har en förvånansvärt hög hit-rate i vår kundbearbetning, säger Christian Edwertz. Vi har kommit upp i en omsättning på 1.5 mkr sedan starten och kunder som Stena Recycling och Atea har anslutit. Inom kort räknar vi med att få in vår tionde kund. För oss är det ett tydligt bevis på att idén håller.

Senaste kunden kom via vår nya samarbetspartner Lindelöf som är en stor och väletablerad inredningsfirma i Stockholm.
– Vi hittar gärna samarbeten med andra inredningsföretag där vår cirkulära modell kan komplettera det traditionella upplägget. Slutkunden får då ett hållbart, flexibelt kontor samtidigt som vår partner kan leverera den inredning som saknas. Vi har sedan tidigare ett gott samarbete med Kinnarps i Örebro och det är kul att kunna göra ett liknande upplägg i huvudstaden.

Envivo har varit en del av Inkubera sedan starten och har Sara Lemke som affärscoach.
– Det har funkat jättebra sedan dag ett, säger Christian. Sara möter oss precis där vi befinner oss, utmanar oss och kan tillföra kunskaper från andra branscher där vi själva saknar erfarenhet.

Magnus tror att företaget kan nå en omsättning på 20 mkr till årsskiftet, en siffra som han tror kan växa till det tiodubbla inom en treårsperiod. För att finansiera tillväxten krävs det att företaget tar in nytt kapital, något Magnus, Christian och Sara just nu förbereder sig på. Utöver att intensifiera marknadsbearbetningen, vill de kunna bygga vidare på en ny digital plattform där all inredning kommer att digitaliseras.
– Digitaliseringen av inredningen omfattar alla möbler som ytor. Det kommer att göra allting enklare och mer transparent för både kunderna och oss. Vår ambition är att ny och begagnad inredning skall cirkulera så smidigt som möjligt mellan kunderna. Det blir en nyckel för att såväl få riktigt nöjda kunder som för att skala upp affärsmodellen i hög takt.

 

onsdag 9 juni

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.