Nyheter

Envivo växer: ”Förvånansvärt hög hit rate i vår kundbearbetning”

Magnus Engström (IRL) och Christian Edwertz (via länk) på Envivo.

För ganska exakt sex månader sedan bildades Envivo, ett företag som vill ändra tankesättet kring kontorsinredning. Företagets affärsmodell bygger på drömmen om ”det cirkulära kontoret”. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler och slänga de gamla när behoven förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och gamla möbler som anpassas efter företagens aktuella behov.
– Särskilt med tanke på att vår lösning faktiskt vänder upp och ner på hur branschen alltid har tänkt, går det fantastiskt bra säger företagets vd, Magnus Engström. Nu tar vi nästa steg och digitaliserar all inredning.

Inredningsbranschens traditionella affärsmodell är att möta kunders förändrade behov med att sälja ny inredning. Värdet på de möbler som kunden inte längre behöver, blir i samma stund mycket lågt – även om de skulle vara i bra skick och fullt funktionsdugliga. För Magnus Engström, som jobbat i branschen under många år, var slit och släng-mentaliteten något som skavde. Hans idé om en ny och mer hållbar modell föddes för några år sedan. Nu förverkligar han den tillsammans med Christian Edwertz, som ansvarar för Envivos kommunikation. Efter starten vid årsskiftet har kundtillströmning varit över förväntan.
– Vi har en förvånansvärt hög hit-rate i vår kundbearbetning, säger Christian Edwertz. Vi har kommit upp i en omsättning på 1.5 mkr sedan starten och kunder som Stena Recycling och Atea har anslutit. Inom kort räknar vi med att få in vår tionde kund. För oss är det ett tydligt bevis på att idén håller.

Senaste kunden kom via vår nya samarbetspartner Lindelöf som är en stor och väletablerad inredningsfirma i Stockholm.
– Vi hittar gärna samarbeten med andra inredningsföretag där vår cirkulära modell kan komplettera det traditionella upplägget. Slutkunden får då ett hållbart, flexibelt kontor samtidigt som vår partner kan leverera den inredning som saknas. Vi har sedan tidigare ett gott samarbete med Kinnarps i Örebro och det är kul att kunna göra ett liknande upplägg i huvudstaden.

Envivo har varit en del av Inkubera sedan starten och har Sara Lemke som affärscoach.
– Det har funkat jättebra sedan dag ett, säger Christian. Sara möter oss precis där vi befinner oss, utmanar oss och kan tillföra kunskaper från andra branscher där vi själva saknar erfarenhet.

Magnus tror att företaget kan nå en omsättning på 20 mkr till årsskiftet, en siffra som han tror kan växa till det tiodubbla inom en treårsperiod. För att finansiera tillväxten krävs det att företaget tar in nytt kapital, något Magnus, Christian och Sara just nu förbereder sig på. Utöver att intensifiera marknadsbearbetningen, vill de kunna bygga vidare på en ny digital plattform där all inredning kommer att digitaliseras.
– Digitaliseringen av inredningen omfattar alla möbler som ytor. Det kommer att göra allting enklare och mer transparent för både kunderna och oss. Vår ambition är att ny och begagnad inredning skall cirkulera så smidigt som möjligt mellan kunderna. Det blir en nyckel för att såväl få riktigt nöjda kunder som för att skala upp affärsmodellen i hög takt.

 

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.