Nyheter

EMBRACE vann SKAPA-priset

Lovisa Brodin och Anton Fahlgren, EMBRACE

SKAPA-priset är Sveriges största innovationspris, och syftar till att ge uppfinnare hjälp att utveckla sina idéer. I varje län utses vinnare som sedan går till riksfinal. Årets vinnare i Örebro län blev Henrik Andershed, grundare av Inkubera-företaget EMBRACE.
– Vi på EMBRACE är jätteglada och stolta över priset. Det är ännu en bekräftelse på att vi är på rätt väg.”

Juryn för länets SKAPA-priset består av representanter för, Alfred Nobel Science Park, Svenskt näringsliv, Örebro universitet, Startcentrum, Inkubera, Business Region Örebro län och Region Örebro län. Priset på 30 000 kr delades ut på Örebro Slott av landshövding Maria Larsson som också läste upp juryns motivering:

”Varje dag finns i tidningar, webbnyheter och inlägg på sociala medier av denna fråga och samhällsproblem. Alla har en åsikt och olika lösningar, men få har instrument och pålitliga underlag att bygga sina slutsatser och lösningar på. Den här produkten ger och ett praktiskt verktyg och ett verklighetsbaserat faktaunderlag som ger det enkelt och möjligt att gå från snack till verkstad. Samhällsproblemet stavas brottslighet och otrygghet och läsning är digital, brottsförebyggande, trygghetsskapande och leda till gigantiska besparing i mänskligt lidande och pengar. Produkten har ett engelskt namn som översatt till svenska betyder omfamning eller kram. Örebro läns SKAPA-pris 2019 går till Henrik Andershed för innovationen EMBRACE.”

Henrik Andershed är professor på Örebro universitet och kunde inte själv ta emot priset eftersom han själv är ute på föreläsningsturné inom brottsbekämpning. På plats på slottet var däremot medarbetarna Lovisa Brodin och Anton Fahlgren.
– Jättekul, säger Lovisa med ett stort leende. Och idag firar vi dubbelt eftersom vi idag även fick vår tionde avtalskund när Eskilstuna kommun bestämde sig för att börja med Embrace.

Vinnare i ungdomsklassen blev Lova Svensson och Amanda Mattsson som utvecklat en affärsidé som innebär att erbjuda företag att installera en automat som tillhandahåller gratis mensskydd till medarbetare och besökare.

Lova Svensson och Amanda Mattsson, Period Pack Sweden

Lanseringen drar igång på allvar nästa år, men redan nu finns ett intressa från marknaden.
– Vi har redan kunder här i Örebro som signat upp sig, berättar Amanda och Lova.

Vem vet, kanske blir även deras företag Period Pack Sweden ett Inkubera-företag inom en snar framtid.

 

 

torsdag 17 oktober

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.