Nyheter

EMBRACE leder utvecklingen för att kartlägga brott

Embrace

Hur får man en samlad överblick av brottsligheten så att man kan sätta in rätt åtgärder? Det som började som ett forskningsprojekt är idag ett företag där kunderna – främst svenska kommuner – står i kö. EMBRACE är på en resa som började på Örebro universitet och är på väg att ta dem ut på en internationell marknad.

Kriminologiforskningen vid Örebro universitet fick för några år sedan finansiering från Brottsförebyggande rådet för att hitta en metod för bättre samverkan. Det är lättare att få en helhetsbild över brottslighet och annat som skapar otrygghet, om flera olika organisationer samarbetar. Forskaren Henrik Andershed krokade arm med Örebro Kommun, Polisen och Öbo och skapade metoden EST (Effektiv Samordning för Trygghet). Snabbt insåg gruppen att ett digitalt verktyg skulle kunna ge dem bättre överblick än de Excel-listor de använde. Embryot till EMBRACE var fött.

Henrik fick hjälp att komma vidare via Innovationskontoret på Örebro universitet. EMBRACE Saftey AB bildades och Örebro Universitet Holding blev sedan delägare. Holdingbolaget hjälpte också till med ytterligare finansiering – både via ett lån och genom att söka ytterligare medel från Region Örebro län. Detta gjorde det möjligt att utveckla det digitala verktyg som Henrik drömt om. För detta anlitades Nethouse, som nu också går in som delägare i bolaget.

Från universitetets holdingbolag till Inkubera är inte steget långt. Idag är EMBRACE ett Inkubera-bolag, vilket bland inneburit att man fått en egen affärscoach och kunnat förstärka kompetens i bolaget ytterligare. Lovisa Brodin är idag deltidsanställd projektledare, men förhoppning om en utökad tjänst inom kort.
– Vår huvudmålgrupp är brottsförebyggare på kommuner, berättar Lovisa. Idag är fyra kommuner kunder, men fler är på väg in. I april fick vi ett enormt gensvar på konferensmässan ”Råd för framtiden”.  Så till hösten räknar vi med att många nya kommuner ansluter. Dessutom har vi fått intresse från utlandet. Det gör att vi nu överväger att översätta programvaran även till engelska.

Med hjälp av EMBRACE kan brottsförebyggare enklare samla in och analysera information om brott och annat som skapar otrygghet. Kombinationen att kunna få överblick via heatmaps, göra olika analyser samt att få detaljkunskap via gatuvyer, är unik för EMBRACE. Slutresultatet blir möjlighet till skarpare analyser, bättre prioriteringar och i slutänden färre brott och ökad trygghet.

Den stöttning som EMBRACE har fått från universitetet och Inkubera har varit värdefull.
– Utan hjälp från Inkubera och universitetet hade vi inte varit där vi är idag, menar Lovisa. Hon får medhåll från grundaren Henrik Andershed.
– Att någon tror på en och pushar en vidare är jätteviktigt i uppstartsfasen. Att vi nu har en affärscoach i form av Fredrik Stenman och fått hjälp att hitta finansiering så att vi bland annat kunna anställa Lovisa, är andra exempel på värdefull stöttning. Nu har vi en stabil plattform att bygga vidare på.

fredag 8 juni

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.