Nyheter

EcoGuard växer vidare med Växtzon

EcoGuardwebben

Genom projektet Växtzon ges Örebrobolaget EcoGuard rätt förutsättningar att fortsätta sin spännande tillväxtresa.
– Via Växtzon har vi fått tillgång till värdefulla kontakter och expertinsatser som är viktiga för vår fortsatta utveckling, säger VD:n Björn Fagerdahl.

EcoGuard är störst i Sverige inom individuell mätning, och bolaget har idag installationer i fastigheter över hela landet. Genom att erbjuda unika öppna lösningar, lätta att implementera, har man knutit åt sig starka kunder.
–Styrkan hos oss är att vi gör allt från ax till limpa. Kunden lägger ordern och sedan sköter vi resten – kunden får upp sina värden direkt i sina datorer, tydliggör Björn Fagerdahl.

Just nu är EcoGuard inne i intensiv period där bland annat arbete med kundnöjdhet och vidareförbättring av visualiseringstekniken står i fokus. Under våren väntar även dellanseringar där man tillsammans med kund funktionaliserar mjukvaran. ­

EcoGuard har haft en stark tillväxtkurva och via Inkubera medverkar bolaget nu i projektet Växtzon, där bolag ges tillgång till storregionala kontakter och kompetenser för att kunna växa vidare.  Björn Fagerdahl är tacksam över de möjligheter som Inkubera öppnat upp.
– Nu får vi hjälp att utveckla vår visualiseringsteknik från universitetet i Linköping. Dessutom hjälper PR-och kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson i Stockholm till med strategisk kommunikation, tydliggör Björn Fagerdahl.

Med den stora tillväxtfart som EcoGuard haft, är en av det störst utmaningarna framöver att behålla den kundnöjdhet som gjort bolaget framgångsrikt.
–När man är i en stark tillväxtfas som vi är det alltid en risk att vissa processer inte hinns med. Det är ytterst viktigt att vi kan behålla samma servicenivå som tidigare. Samtidigt ska vi lära oss arbeta ännu effektivare för att fortsätta utveckla EcoGuard, säger Björn Fagerdahl.

Läs mer om projektet Växtzon här

torsdag 18 maj

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.