Nyheter

Doctech – världsbäst på att tolka fakturor

Doctech läser in tiotusentals fakturor åt sina kunder varje månad och tolkar innehållet automatiskt – vem är avsändare och mottagare, vilket är beloppet att betala, momsen och OCR-numret, när ska fakturan vara betald etc. Till sin hjälp har de en egenutvecklad programvara – ett system som kan tolka fler uppgifter än något annan fakturatolk på marknaden. Målet är att upptäcka alla eventuella fel som orsakats av den mänskliga faktorn och att all fakturahanteringen ska kunna ske helt per automatik.
– Det ligger väl lite i min personlighet att jag vill ha kontroll över att så mycket som möjligt blir rätt, säger John Hägglöf, grundare av Doctech.

På Doctech jobbar sex personer med att sköta fakturahanteringen åt kunderna. Oftast handlarna det om leverantörsfakturor som skall läsas in, tolkas och skickas till kunderna för attest. För vissa kunder sköter Doctech även utgående fakturor som ibland skall skrivas ut och kuverteras. Det som gör företaget mest unikt är dock den fakturatolk som John har utvecklat.
– De konkurrerande system som jag stött på kan tolka 7–12 begrepp på en faktura – vårt system hela 30, berättar John. Eftersom vår fakturatolk faktiskt kan förstå allt av värde på en faktura, kan systemet stämma av uppgifterna mot varandra och kontrollera att allt är korrekt. Dessutom kan vi spara tid åt kunderna. Eftersom vårt system även kan tolka referens begrepp som projekt-, konto- och avd.-nummer, exempelvis för kunder inom byggbranschen, går attesteringen smidigare.

Kunderna finns både i Sverige och utomlands. Ofta handlar det om redovisionsbyråer som utför ekonomitjänster åt både små och stora kunder. I framtiden kanske Doctech också hittar kunder bland sina branschkollegor.
– Vår fakturatolk är väldigt träffsäker. Det stora flertalet fakturor läses in och tolkas helt utan mänsklig inbladning, vilket gör hanteringen effektiv och inte så personalintensiv. Det öppnar för möjligheten att sälja själva fakturatolken till andra företag som har en verksamhet som liknar vår, helst till företag utomlands som vi inte konkurrerar med idag.

Doctech har sedan ett par månader deltagit i Swedish Scalups, ett program för tillväxt som Inkubera driver tillsammans med nio andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige. John är positiv till det utbyte han har fått.
– Jag lär mig mycket som är viktigt att kunna som företagare, t ex hur man får till ett professionellt styrelsearbete och hur man attraherar nytt kapital, säger John.

Kunskapen är relevant eftersom den ligger i linje med hans vision för företaget.
– Mitt mål är att ta in externt kapital, växa till en omsättning på 25 mkr och ha kunder i fem länder.

torsdag 22 augusti

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.