Nyheter

Doctech – världsbäst på att tolka fakturor

Doctech läser in tiotusentals fakturor åt sina kunder varje månad och tolkar innehållet automatiskt – vem är avsändare och mottagare, vilket är beloppet att betala, momsen och OCR-numret, när ska fakturan vara betald etc. Till sin hjälp har de en egenutvecklad programvara – ett system som kan tolka fler uppgifter än något annan fakturatolk på marknaden. Målet är att upptäcka alla eventuella fel som orsakats av den mänskliga faktorn och att all fakturahanteringen ska kunna ske helt per automatik.
– Det ligger väl lite i min personlighet att jag vill ha kontroll över att så mycket som möjligt blir rätt, säger John Hägglöf, grundare av Doctech.

På Doctech jobbar sex personer med att sköta fakturahanteringen åt kunderna. Oftast handlarna det om leverantörsfakturor som skall läsas in, tolkas och skickas till kunderna för attest. För vissa kunder sköter Doctech även utgående fakturor som ibland skall skrivas ut och kuverteras. Det som gör företaget mest unikt är dock den fakturatolk som John har utvecklat.
– De konkurrerande system som jag stött på kan tolka 7–12 begrepp på en faktura – vårt system hela 30, berättar John. Eftersom vår fakturatolk faktiskt kan förstå allt av värde på en faktura, kan systemet stämma av uppgifterna mot varandra och kontrollera att allt är korrekt. Dessutom kan vi spara tid åt kunderna. Eftersom vårt system även kan tolka referens begrepp som projekt-, konto- och avd.-nummer, exempelvis för kunder inom byggbranschen, går attesteringen smidigare.

Kunderna finns både i Sverige och utomlands. Ofta handlar det om redovisionsbyråer som utför ekonomitjänster åt både små och stora kunder. I framtiden kanske Doctech också hittar kunder bland sina branschkollegor.
– Vår fakturatolk är väldigt träffsäker. Det stora flertalet fakturor läses in och tolkas helt utan mänsklig inbladning, vilket gör hanteringen effektiv och inte så personalintensiv. Det öppnar för möjligheten att sälja själva fakturatolken till andra företag som har en verksamhet som liknar vår, helst till företag utomlands som vi inte konkurrerar med idag.

Doctech har sedan ett par månader deltagit i Swedish Scalups, ett program för tillväxt som Inkubera driver tillsammans med nio andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige. John är positiv till det utbyte han har fått.
– Jag lär mig mycket som är viktigt att kunna som företagare, t ex hur man får till ett professionellt styrelsearbete och hur man attraherar nytt kapital, säger John.

Kunskapen är relevant eftersom den ligger i linje med hans vision för företaget.
– Mitt mål är att ta in externt kapital, växa till en omsättning på 25 mkr och ha kunder i fem länder.

torsdag 22 augusti

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.