Nyheter

Deligates seger öppnar nya dörrar

Deligate

När sju innovativa bolag inom segmentet ”framtidens mat” pitchade under Food Tech 2018 stod Inkuberabolaget Deligate som vinnare.
– Ett flertal investerare och samarbetspartners har redan hört av sig efter vinsten. Jättekul, säger Deligates VD Adam Vikström.

Deligate stod som segrare efter att Adam Vikström själv levererat en pitch som imponerade på såväl jury som publik. Eventet fokuserade på frågor i gränslandet mellan livsmedel och teknik och förutom själva pitchtävlingen fick de drygt 200 personerna i publiken bland annat lyssna till branschprofilen Gunhild Stordalen, framgångsrik initiativtagare till EAT Forum.
–Food Tech lyckades verkligen lyfta fram många av de frågor som är relevanta just nu, menar Adam Vikström.

Deligates innovativa idé fokuserar på utgångsdatum i matvarubutiker. Genom bolagets digitala tjänst kan livsmedelsbutiker både minska sin administration och förenkla produkternas spårbarhet. Resultatet blir en ökad matsäkerhet och en generellt bättre kvalité.
För Deligates del var eventet ett avbrott i en tid då fullt fokus är att nå fler kunder och hitta nya vägar att expandera. I viktiga tillväxtfrågor får bolaget även stöd genom projektet Växtzon.
–Food Tech bekräftade att vi är på rätt väg. Den här segern ger oss ny energi att fortsätta vår resa, säger Adam Vikström.

Segern i tävlingen innebär att Deligate nu får möjlighet att delta i DI StartupTour under hösten.

 

tisdag 20 mars

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.