Nyheter

Deligate tar in 7,5 miljoner. ”Vi vill bli bäst i världen”

Adam Vikström (Vd), Herman Berger Kullberg (Utvecklingschef), Annie Carlsson (mötesbokars), Mattias Chahin (Produktchef), Marcus Karleport (Kundansvarig), Magnus Cornell (Kundansvarig)

Deligate, Örebro-företaget som har en digital lösning för att minska butikernas matsvinn, togs in i Inkubera alldeles i starten 2016. Sedan dess har företaget vuxit både snabbt och stabilt. Nu tar Deligate in 7,5 miljoner kronor i nytt ägarkapital. Investerare är bland andra riskkapitalbolaget Swedia Capital och nuvarande ägaren Svanberg & Co.
– Vi vill bli bäst i världen på att minska butikernas matsvinn, säger vd Adam Vikström.

Deligates grundare Adam Vikström, Lukas Wallströmer och Mattias Chahin fick idén om att försöka lösa problemet med matsvinn när de jobbade med att packa upp varor i en Ica Maxi-butik. ICA Maxi Universitetet blev också företagets första kund.

Lisa Nilsson, som då var prospektansvarig på Inkubera, såg direkt stor potential i Deligate.
– Först och främst hade de en innovativ idé för sin bransch, men jag upplevde också ett väldigt dedikerat team. Det har varit imponerande att se hur de kunnat ta steg efter steg i sin utveckling, säger Lisa.

Numer arbetar hela sex personer i bolaget och kunder finns över hela Sverige samt i Danmark och Norge.
– Med vår nuvarande lösning för livsmedelsbutiker får bättre koll på sina varors utgångsdatum, vilket leder till minskat matsvinn – i vissa fall upp till 30 %, säger vd:n Adam Vikström.

Det nya kapitaltillskottet innebär att Deligate får möjlighet att utveckla sitt erbjudande till livsmedelsbutiker ytterligare.
– Vi vill mer kompletta på att minska svinnet i butikerna och då handlar det inte bara om datumkontroll. Vårt mål är att bli bäst i världen på att hjälpa butiker att få ner det totala svinnet. I framtiden kommer vi också att rikta oss till en bredare kundkrets, inte bara till livsmedelsbutiker, berättar Adam.

Utöver produktutveckling skall kapitaltillskottet också användas till en utökad exportsatsning.
– Nästa land på tur blir Tyskland. En stor och jättespännande marknad. Men vi siktar förstås på ännu fler länder på sikt.

Med i den senaste nyemissionen är Swedia Capital, den nuvarande ägaren Svanberg & Co Invest samt Malmö-entreprenören Håkan Lagerberg, storägare och VD för det börsnoterade bolaget Swedencare.

fredag 1 november

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.