Deligate lanserar matkasse med korta datum

Mattias Chahin, Deligate.

Mattias Chahin startades Deligate 2016 tillsammans Adam Vikström och Lukas Wallströmer. Idén att lösa problemet med matsvinn fick de när de jobbade med att packa upp varor i en Ica Maxi-butik. Idag hjälper de cirka 500 butiker med just detta via ett digitalt system som talar om när varor närmar sig sitt bäst-före-datum. Nu vill företaget ta nästa steg.
– När butikerna har koll på sina utgående varor är ju nästa steg att sälja dem, berättar Mattias. Med hjälp av matkassen Krubb hjälper vi butikerna att få fart på varorna utan att det stör deras ordinarie försäljning. Samtidigt kan de locka nya kundgrupper.

Butiken får hjälp att sätta samman kassen med hjälp av en receptgenerator som automatiskt tar fram recept med utgångspunkt från vilka varor som snart går ut.
– Vi vill ta att större grepp om matsvinnet och samtidigt göra det så smidigt som möjligt för butikerna. Receptgeneratorn är något vi jobbat med i flera år och det är roligt att se hur det faktiskt fungerar, säger Mattias.

Krubb testkörs just nu på de två ICA Maxi-butikerna i Örebro. Responsen har varit mycket positiv.
– På en knapp vecka har vi fått 700 användare och sålt 60 kassar.  Jag tror att det stora intresset både beror på att kunderna får väldigt prisvärd mat samtidigt som de kan göra en insats för att minska matsvinnet. Nästa steg är förstås lansering på alla våra butiker i Sverige, Danmark och så småningom även i Finland och Tyskland.

Deligate blev antaget till Inkubera när bolaget var helt nystartat 2016. Därefter har man löpande deltagit i Inkuberas inkubations- och tillväxtprogram. Nu går man gått med i tillväxtprogrammet Swedish Scaleups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige.
– Inkubera har varit avgörande för oss ända sedan starten, säger Adam Vikström, vd på Deligate. Inte minst är jag glad över att Inkuberas hjälp och kompetens funnits tillhands genom Deligates olika utvecklingsfaser. Först när vi var helt nystartade för fyra år sedan, sedan när vi gjorde vår första exportsatsning och nu när vill skala upp och växa snabbt. Vi gick med i Swedish Scalups eftersom det stöttar vår plan att på kort tid gå från 500 till 5 000 kunder.

 

fredag 11 september