Nyheter

Deligate lanserar matkasse med korta datum

Mattias Chahin, Deligate.

Mattias Chahin startades Deligate 2016 tillsammans Adam Vikström och Lukas Wallströmer. Idén att lösa problemet med matsvinn fick de när de jobbade med att packa upp varor i en Ica Maxi-butik. Idag hjälper de cirka 500 butiker med just detta via ett digitalt system som talar om när varor närmar sig sitt bäst-före-datum. Nu vill företaget ta nästa steg.
– När butikerna har koll på sina utgående varor är ju nästa steg att sälja dem, berättar Mattias. Med hjälp av matkassen Krubb hjälper vi butikerna att få fart på varorna utan att det stör deras ordinarie försäljning. Samtidigt kan de locka nya kundgrupper.

Butiken får hjälp att sätta samman kassen med hjälp av en receptgenerator som automatiskt tar fram recept med utgångspunkt från vilka varor som snart går ut.
– Vi vill ta att större grepp om matsvinnet och samtidigt göra det så smidigt som möjligt för butikerna. Receptgeneratorn är något vi jobbat med i flera år och det är roligt att se hur det faktiskt fungerar, säger Mattias.

Krubb testkörs just nu på de två ICA Maxi-butikerna i Örebro. Responsen har varit mycket positiv.
– På en knapp vecka har vi fått 700 användare och sålt 60 kassar.  Jag tror att det stora intresset både beror på att kunderna får väldigt prisvärd mat samtidigt som de kan göra en insats för att minska matsvinnet. Nästa steg är förstås lansering på alla våra butiker i Sverige, Danmark och så småningom även i Finland och Tyskland.

Deligate blev antaget till Inkubera när bolaget var helt nystartat 2016. Därefter har man löpande deltagit i Inkuberas inkubations- och tillväxtprogram. Nu går man gått med i tillväxtprogrammet Swedish Scaleups som Inkubera driver med en rad andra inkubatorer och science parks i östra Mellansverige.
– Inkubera har varit avgörande för oss ända sedan starten, säger Adam Vikström, vd på Deligate. Inte minst är jag glad över att Inkuberas hjälp och kompetens funnits tillhands genom Deligates olika utvecklingsfaser. Först när vi var helt nystartade för fyra år sedan, sedan när vi gjorde vår första exportsatsning och nu när vill skala upp och växa snabbt. Vi gick med i Swedish Scalups eftersom det stöttar vår plan att på kort tid gå från 500 till 5 000 kunder.

 

fredag 11 september

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.