Nyheter

Christina Öberg: ”Det innovativa ligger ofta i affärsmodellen”

ChristinaOberg

Christina Öberg på Örebro universitet har forskat i innovativa affärsmodeller. Den 20 mars besökte hon Inkubera och höll det uppskattade seminariet ”Den optimala affärsmodellen” inom ramen för projektet Växtzon. Christina menar att många företag hanterar sin affärsmodell alltför traditionellt och slentrianmässigt. En innovativ affärsmodell är ofta det enklaste sättet att bli unik på en konkurrensutsatt marknad.

Hur – och för vad – man tar betalt är en central fråga när man studerar affärsmodeller. Christina visade flera exempel på företag som varit uppfinningsrika. Caféet som tar betalt för hur länge man sitter vid bordet istället för vad man äter, konsthandlaren som köper tillbaka tavlor för samma belopp under förutsättning att kunden köper en ny tavla till ett högre pris och produktionsbolaget som tar betalt av sina statister, är bara några exempel.
– En nyckel är förstås att förstå vad som är värdefullt för kunden. Allt som har ett värde, kan man också ta betalt för. Exemplet med statisterna är något av ett extremfall – leverantören betalar (eftersom man uppskattar upplevelsen och kanske vill komma närmare filmindustrin).

En trend är att ägande tycks sjunka i betydelse till förmån för användandet. Att abonnera på en produkt, till exempel en programvara, blir allt vanligare.
– Att låta kunden abonnera har flera fördelar, menar Christina. Det underlättar skalbarheten, skapar ett kontinuerligt betalningsflöde och ger också en viss inlåsning av kunden.

En annan viktig fråga är hanteringen av risk. Ju större risk man tar, desto högre borde priset vara. Det är också viktigt att hålla ögonen på är kapitalbindningen. En affärsmodell som innebär 0 kronor i kapitalbindning är givetvis att föredra framför en som binder kapital i lager, produktion eller krediter.
– Risken bör följa betalningsflödet, menar Christina. I övrigt är ”pengar före insats” en bra grundregel.

Den optimala affärsmodellen då, vilken är den? Som väntat fick vi inget slutgiltigt svar på frågan. De flesta av företagen verkade dock ense om vissa av nutidens kändisar med efternamn som Hilton och Kardashian och tycks vara något på spåret. De tycks få betalt för att bara existera.
– Det innovativa ligger ofta i affärsmodellen. I regel är det enklare att byta affärsmodell än att göra om sin hela produkt. Att förstå sin kund lite bättre än konkurrenterna och med utgångspunkt från detta skapa en ny affärsmodell, kan vara första steget mot snabb tillväxt, menar Christina.

fredag 23 mars

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.