Nyheter

Christina Öberg: ”Det innovativa ligger ofta i affärsmodellen”

ChristinaOberg

Christina Öberg på Örebro universitet har forskat i innovativa affärsmodeller. Den 20 mars besökte hon Inkubera och höll det uppskattade seminariet ”Den optimala affärsmodellen” inom ramen för projektet Växtzon. Christina menar att många företag hanterar sin affärsmodell alltför traditionellt och slentrianmässigt. En innovativ affärsmodell är ofta det enklaste sättet att bli unik på en konkurrensutsatt marknad.

Hur – och för vad – man tar betalt är en central fråga när man studerar affärsmodeller. Christina visade flera exempel på företag som varit uppfinningsrika. Caféet som tar betalt för hur länge man sitter vid bordet istället för vad man äter, konsthandlaren som köper tillbaka tavlor för samma belopp under förutsättning att kunden köper en ny tavla till ett högre pris och produktionsbolaget som tar betalt av sina statister, är bara några exempel.
– En nyckel är förstås att förstå vad som är värdefullt för kunden. Allt som har ett värde, kan man också ta betalt för. Exemplet med statisterna är något av ett extremfall – leverantören betalar (eftersom man uppskattar upplevelsen och kanske vill komma närmare filmindustrin).

En trend är att ägande tycks sjunka i betydelse till förmån för användandet. Att abonnera på en produkt, till exempel en programvara, blir allt vanligare.
– Att låta kunden abonnera har flera fördelar, menar Christina. Det underlättar skalbarheten, skapar ett kontinuerligt betalningsflöde och ger också en viss inlåsning av kunden.

En annan viktig fråga är hanteringen av risk. Ju större risk man tar, desto högre borde priset vara. Det är också viktigt att hålla ögonen på är kapitalbindningen. En affärsmodell som innebär 0 kronor i kapitalbindning är givetvis att föredra framför en som binder kapital i lager, produktion eller krediter.
– Risken bör följa betalningsflödet, menar Christina. I övrigt är ”pengar före insats” en bra grundregel.

Den optimala affärsmodellen då, vilken är den? Som väntat fick vi inget slutgiltigt svar på frågan. De flesta av företagen verkade dock ense om vissa av nutidens kändisar med efternamn som Hilton och Kardashian och tycks vara något på spåret. De tycks få betalt för att bara existera.
– Det innovativa ligger ofta i affärsmodellen. I regel är det enklare att byta affärsmodell än att göra om sin hela produkt. Att förstå sin kund lite bättre än konkurrenterna och med utgångspunkt från detta skapa en ny affärsmodell, kan vara första steget mot snabb tillväxt, menar Christina.

                     


Har du en innovativ idé?

Har du ett spännande projekt eller ett företag med en nytänkande affärsidé?
Hör av dig till oss!

Gör intresseanmälan

Nyheter


onsdag 22 juni

Binary Brains skriver avtal med PostNord TPL

Inkubera-företaget Binary Brains ska hjälpa PostNord TPL att optimera lagerhållningen på det nya 90 000 kvm stora centrallager utanför Norrköping. Binary Brains är experter på att med hjälp av AI skapa prognoser med hög träffsäkerhet åt sina kunder. Med Binary Brains hjälp kommer nu de 15 000 artiklarna i PostNord TPL:s lager att placeras optimalt för bästa möjliga logistiska flöde. I slutänden handlar det om att korta PostNords leveranstider. – Det är med stolthet och glädje Binary Brains är legobiten som möjliggör för PostNord TPL att ta nästa steg i att optimera sin lagerverksamhet, säger vd Jacob Kihlbaum i ett pressmeddelande.

torsdag 16 juni

14 av 18 företag ger Inkubera högsta möjliga betyg

Inkubera har genomfört sin årliga kundundersökning bland de företag som fanns i Inkubatorn under 2021. Av 24 bolag, svarade 18 på den utskickade enkäten och 14 av företaget gav betyget 10 av 10 möjliga på frågan ”I vilken grad skulle du rekommendera Inkubera till en kollega eller vän?”. I stort sett samtliga företag menar dessutom att Inkubera bidragit positivt till deras utveckling. – Givetvis är det mycket glada över att företagen är nöjda med den stöttning de får, säger vd Fredrik Stenman.

fredag 3 juni

Ecdesigns 3D-verktyg säljs i 160 länder. ” Vi växer genom att hjälpa andra att lyckas.”

Örebro-företagets programvara gör att säljare utan speciella förkunskaper kan skapa professionella 3D-ritningar på bara en timme. Richard Grönberg startade Ecdesign för 18 år sedan med en vision. Nu – i och med lanseringen av version 5 – har den tekniska utvecklingen kommit ifatt det han såg för sin inre syn. – Det ska vara som att lyfta på locket till ett dockhus, men där allt ser ut och låter som i verkligheten. Vi hjälper säljare världen över att väcka tråkiga, platta offerter till liv så att de lyckas bättre i sitt jobb.  

tisdag 31 maj

”Inkubera fick oss tidigt att tänka skalbarhet. Swedish Scaleups är ett naturligt nästa steg”

För ett och ett halvt år sedan drog Magnus Engström i gång Envivo med visionen att ändra invanda tankemönster kring kontorsinredning. I stället för att företag ska behöva köpa nya möbler (och slänga de gamla) varje gång deras behov förändras, erbjuder Envivo ändamålsenlig inredning mot en fast månadskostnad. Inredningen kan bestå av både nya och återbrukade möbler. Efter mycket vridande och vändande på affärsmodellen, börjar nu bitarna falla på plats, menar Magnus. – Vi har hittat en form som passar både oss och kunderna. Nu är vi redo att skala upp.