Nyheter

Binary Brains är ”Årets innovation” – och redo för fortsatt expansion

Jacob Kihlbaum, Binary Brains, vinnare av ”Årets innovation” vid Örebrogalan. Bakom på skärmen skymtar stora delar av övriga gänget bakom Binary Brains.  Nominerade till priset var även Siva Arif, CoGO och Ahmed Mahdi, BAFE.

Binary Brains vann idag Inkuberas pris ”Årets innovation” vid årets Örebrogala. En tillställning som i år främst genomfördes digitalt. Jacob Kihlbaum, vd på Binary Brains, menar att priset ger en extra knuff för bolagets expansionsplaner.
– Vi växer fort och har redan börjat kika på en andra finansieringsrunda för att mäkta med efterfrågan, trots att vi ganska nyligen avlutat vår första. Utöver att det är fantastiskt kul och hedrande att få priset, gör detta oss mer synliga och intressanta för omvärlden.

Binary Brains var nominerade redan 2019, men fick då vända hem utan pris. Därför var det extra kul att utses till segrande i år, menar Jacob.
– Vi är ett gäng vinnarskallar. Jag skulle ljuga om jag påstod att stämningen var helt på topp efter förra årets gala. Men den där starka drivkraften att lyckas har vi stor nytta av. Att driva företag är ju som en match som aldrig tar slut, men där man hela tiden måste framåt och uppåt.

Framåt och uppåt är också en träffande beskrivning Binary Brains utveckling.  Sedan starten för knappt två sedan har bolaget nu vuxit till 9 medarbetare. Företagets specialitet – att göra träffsäkra bedömningar av kundernas framtida försäljning – har lockat många storbolag inom handeln, exempelvis IKEA.

Nu går företaget ett steg längre för att förutse försäljningen av produkter som inte ens hunnit lanseras.
–Just nu driver vi ett pilotprojekt för flera välkända och stora aktörer inom dagligvaruhandeln, berättar Jacob. Grundat på den data vi har tagit in i våra modeller, har vi med väldigt hög träffsäkerhet kunna förutse framgången av helt nya produkter redan innan de kommit ut i hyllorna. Nästa steg är att genomföra detta löpande och i full skala.

Binary Brains har genom sin starka drivkraft och sin höga kompetens inom bland annan IT, skapat de förutsättningar som de nu skördar frukterna av. Men att företaget varit kopplat till Inkubera under nästan hela sin existens har också varit betydelsefullt, menar Jacob.
– Inkubera har betytt jättemycket för oss inom flera områden, säger Jacob. Vi hade inte kunnat utvecklas så här snabbt utan den stöttning som vi har fått.

Nominerade till priset var även Ahmed Mahdi, på Karlskoga-företaget BAFE samt Siva Arif på CoGO, Lindesberg.  

torsdag 8 oktober

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.