Nyheter

Beescanning tar in ny ägare och satsar internationellt

BeeScanning identifierar de mest allvarliga angreppen på ett bisamhälle.

BeeScannings app upptäcker parasiter och virus i bisamhällen. Biodlaren fotograferar sina bisamhällen direkt i appen och fotona analyseras sedan med hjälp av AI. Samtidigt som BeeScanning nu gör en positiv exit från Inkubera går Örebro-baserade Svanberg & Co in som ny delägare med 1,2 mkr. Pengarna skall främst användas för en internationell satsning.
– Inkubera har gett mig och bolaget ett ovärderligt stöd under de första åren, säger grundaren och vd:n Björn Lagerman. Nu tar ett nytt spännande steg.

BeeScanning används som ett praktiskt verktyg för biodlare och forskare. Under 2020 hittade appen 150 000 varroaparasiter och räddade tusentals bisamhällen. Behovet och intresset för BeeScannings app är mycket stort, menar Björn Lagerman.
– Problemet med varroa är stort över hela världen, men i USA är det allra värst – där dör hälften av alla bin under loppet av ett år.

Totalt finns 10 miljoner biodlare i världen. Det innebär förstås att marknadspotentialen för BeeScannings app är betydande. Med hjälp av nytt kapital från Svanberg & Co, kan företaget bli mer offensivt i sin internationella marknadssatsning.
– Vi har senaste året fokuserat på hållbara investeringar och är nu inne i foodtech, lifescience och e-commerce bolag som alla arbetar för ett mer hållbart samhälle. Beescanning har redan kommit otroligt långt utan externt kapital. Genom vår satsning vill vi bidra med erfarenhet inom försäljning och styrelsearbete säger, säger Olof Svanberg.

BeeScanning kom till Inkubera redan 2018, då Björn Lagerman främst hade erfarenhet som biodlare. Inkubera har stöttat bolaget genom bland annat affärscoachning, utveckling av affärsmodellen, rekrytering samt förberett bolaget för att ta in externt kapital.
– Det är precis så här vi vill jobba, säger Fredrik Stenman på Inkubera. Vår uppgift är att stötta innovativa bolag med stor potential så att de kan överleva och utvecklas under de första mest kritiska faserna. Det är med stor glädje jag kan konstatera att BeeScanning nu kan gå vidare med externt kapital från nya delägare. Vi önskar honom och bolaget stort lycka till. Givetvis kommer vi att fortsätta hålla kontakten.

måndag 11 januari

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.