Nyheter

Beescanning tar in ny ägare och satsar internationellt

BeeScanning identifierar de mest allvarliga angreppen på ett bisamhälle.

BeeScannings app upptäcker parasiter och virus i bisamhällen. Biodlaren fotograferar sina bisamhällen direkt i appen och fotona analyseras sedan med hjälp av AI. Samtidigt som BeeScanning nu gör en positiv exit från Inkubera går Örebro-baserade Svanberg & Co in som ny delägare med 1,2 mkr. Pengarna skall främst användas för en internationell satsning.
– Inkubera har gett mig och bolaget ett ovärderligt stöd under de första åren, säger grundaren och vd:n Björn Lagerman. Nu tar ett nytt spännande steg.

BeeScanning används som ett praktiskt verktyg för biodlare och forskare. Under 2020 hittade appen 150 000 varroaparasiter och räddade tusentals bisamhällen. Behovet och intresset för BeeScannings app är mycket stort, menar Björn Lagerman.
– Problemet med varroa är stort över hela världen, men i USA är det allra värst – där dör hälften av alla bin under loppet av ett år.

Totalt finns 10 miljoner biodlare i världen. Det innebär förstås att marknadspotentialen för BeeScannings app är betydande. Med hjälp av nytt kapital från Svanberg & Co, kan företaget bli mer offensivt i sin internationella marknadssatsning.
– Vi har senaste året fokuserat på hållbara investeringar och är nu inne i foodtech, lifescience och e-commerce bolag som alla arbetar för ett mer hållbart samhälle. Beescanning har redan kommit otroligt långt utan externt kapital. Genom vår satsning vill vi bidra med erfarenhet inom försäljning och styrelsearbete säger, säger Olof Svanberg.

BeeScanning kom till Inkubera redan 2018, då Björn Lagerman främst hade erfarenhet som biodlare. Inkubera har stöttat bolaget genom bland annat affärscoachning, utveckling av affärsmodellen, rekrytering samt förberett bolaget för att ta in externt kapital.
– Det är precis så här vi vill jobba, säger Fredrik Stenman på Inkubera. Vår uppgift är att stötta innovativa bolag med stor potential så att de kan överleva och utvecklas under de första mest kritiska faserna. Det är med stor glädje jag kan konstatera att BeeScanning nu kan gå vidare med externt kapital från nya delägare. Vi önskar honom och bolaget stort lycka till. Givetvis kommer vi att fortsätta hålla kontakten.

måndag 11 januari

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.