Nyheter

BeeScanning får 5,3 mkr och rankas top 25 i världen

 

Inkubera-bolaget BeeScanning får ett kapitaltillskott på totalt 5,3 mkr för att vidareutveckla sin teknologi som upptäcker smittade bisamhällen. Jordbruksverket står för 4,4 miljoner, pengar som ursprungligen härstammar från EU. Resterande 900 000 kr kommer från Vinnova.
– Det här ger både oss och våra kunder ännu bättre förutsättningar att rädda bina, säger företagets grundare Björn Lagerman.

BeeScanning startades av Björn Lagerman, en biodlare från Lindesberg som ville göra något för att rädda världens hotade bisamhällen. Företagets lösning består av en mobilapp som är kopplad till en databas. Tack vare AI-teknologi kan dödliga kvalster och andra angrepp på bina identifieras och bina räddas. BeeScanning ser ut att vara lösningen på ett stort och globalt problem. I förlängningen gäller det även oss människor – en tredjedel av den mat vi äter är beroende av binas pollinering.

Pengarna från Jordbruksverket är nästa steg på ett pågående projekt som BeeScanning sedan tidigare fått en första grundfinansiering för. Tillsammans med pengarna från Vinnova, vill företaget nu ta nästa steg i sin teknikutveckling.
– Dels vill vi göra det möjligt att inte bara fotografera, utan även filma bisamhällen med en mobilkamera. Dels vill vi kunna upptäcka ytterligare angrepp och sjukdomar, samt att förfina träffsäkerheten för vårt AI.

Den version av BeeScanning som redan finns på marknaden upptäcks av allt fler biodlare. Varje dygn laddar tio nya kunder ner appen.
– Tillväxten är väldigt stabil och uthållig, säger Björn När vi ökar trycket på vår marknadsbearbetning, räknar jag med att takten i kundtillströmningen kommer att öka ytterligare.

Björn har även andra saker att glädja sig åt. Idag tillkännagav Green Challange att BeeScanning kvalificerat sig till en av de 25 finalisterna i konkurrens med 1 166 medtävlare från hela världen. En fantastisk bedrift! Green Callenge är en årlig tävling för startups med hållbarhet i fokus. Priset finansieras av Europas postkodslotterier.
– Vi är jätteglada! Vi får ytterligare en bekräftelse på att vi har en bra lösning på ett stort problem. Dessutom ger det både trovärdighet och publicitet när vi nu vill intensifiera vår marknadsbearbetning.

torsdag 27 juni

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.