Nyheter

BAFE – systemet som kan revolutionera världens onlinebetalningar


Varje gång du köper något på nätet, drabbas din leverantör av en kortavgift på 1,2 – 2,25 %. Det kan låta lite, men för företag med stor onlineförsäljning blir det stora belopp totalt. Exempelvis spenderar Spotify över 100 mkr på kortavgifter varje år. För företag och privatpersoner i mindre utvecklade delar av världen är avgiften ännu högre – om de tillåts göra affärer över nätet överhuvudtaget.  Ahmed Mahdi, grundare av Karlskoga-företaget BAFE, har utvecklat en ny säker betalningstjänst som gör det möjligt för alla att handla över nätet. Dessutom minskar kostnaderna till en bråkdel.
– Mitt mål är att BAFE inom några år ska vara den dominerande transaktionslösningen globalt, säger Ahmed.

Om du tänker på bank- och finansvärlden, ser du kanske blanka kostymer, bilar och byggnader och människor som drivs av högsta möjliga lönsamhet framför dig. Ahmed Mahdi är något helt annat. Hans Mamma hemma i östafrikanska Djibouti, brukade alltid säga att han var den snällaste av alla syskon – den som alltid delade med sig. När jag träffar Ahmed, märker jag en glöd för något annat än pengar.
– Lyckas jag med BAFE kommer jag kunna bidra till en bättre värld. Jag vill göra det lättare att göra affärer och att starta företag. Jag har rest mycket och sett så många orättvisor i världen. Jag vill tillhöra den lilla del av mänskligheten som faktiskt gör skillnad med mitt liv, säger han.

Något förenklat innebär BAFE att transaktionerna inte görs via kortbetalningar utan med hjälp av direkta banktransfereringar. Man kan säga att BAFE är som ett Über för pengatransaktioner där ett led – betalkorten och de kostnader som ärförknippade med dem – hoppas över. BAFE blir dock en mellanliggande säkerhetsbarriär mellan banken och det säljande företaget som säkerställer att ingen av dem riskerar att förlora pengar. Företag som anlitar BAFE får reda på om den som beställt varorna verkligen har pengar på kontot. Dessutom erbjuder BAFE en så kallad betalningsinitieringstjänst och kontoinformationstjänst som gör att transaktionen kan genomföras snabbt och smidigt från kundens konto till e-handelsföretaget.
– Att vi kan göra detta beror på den nya lagstiftningen PSD II som kom 2018. Syftet är att öka effektiviteten och minska risken för bedrägerier genom att släppa in tredjepartsaktörer så som BAFE.

Eftersom lagstiftningen öppnar dörren för en ny typ av företag, kommer BAFE givetvis att möta konkurrens. Medtävlare finns redan på marknaden. Ahmed är dock optimistisk.
– Jämfört med det som finns på marknaden idag erbjuder vi en bättre lösning. Dels kommer vi att vara billigast på marknaden, dels kommer vi genom avancerad teknologi i form av big data, AI, machine learning, och blockchain-teknologi kunna erbjuda ett smidigare och säkrare globalt system. Kunderna kommer också att kunna guidas steg för steg via en chatt som även den bygger på AI-teknologi.

BAFE har varit ett Inkubera-företag sedan i våras.
– Kontakten med min coach, Fredrik, och med Pialill på Karlskoga-kontoret har varit väldigt positiv. Inkubera har bidragit med ett värdefullt kontaktnät och utvecklande coachning.

I slutet av året är det dags för lansering. Men redan idag Ahmed upparbetat kontakter med många banker runt om i världen. Dessutom är hans lösning så intressant att han blivit uppvaktad av många som vill investera i BAFE.
– På sikt behöver vi ta in kapital, men det är viktigt att det blir rätt. Tar jag in externa ägare måste de dela min vision. Allt handlar inte om pengar. Jag drivs framför allt av att skapa bättre förutsättningar för människor runt om i världen.

onsdag 2 oktober

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.