Nyheter

B-Engaged förvandlar medarbetarunderökningar till åtgärdsförslag med hjälp av AI

De flesta större företag och organisationer genomför löpande medarbetarundersökningar. Frågan är bara vad som händer sedan. I värsta fall läses de med intresse, men blir sedan liggande utan åtgärder. B-Engaged kan med hjälp av en vetenskapligt verifierad frågemodell och kvalificerad AI-teknologi ringa in de områden som är i störst behov av förbättringar. Från resultatet och de identifierade förbättringsområdena presenterar sedan den artificiella intelligensen konkreta förslag på hur cheferna kan förbättra sitt ledarskap för att öka engagemanget

B-Engaged har sitt ursprung i undersökningsföretaget Axánd Konsult som sedan 2004 drivs av Maria Nettersand. Maria handplockas 2016 av IBM Smarter Worforce Institute, som vill etablera sin verksamhet för AI-driven engagemangsutveckling i Norden. Där träffar hon Viktoria Lindqvist som också valts ut till samma projekt. IBM skrinlägger så småningom sina planer, men Maria och Viktoria finner varann och får idén att skapa en egen AI-driven tjänst för medarbetarundersökningar. De anlitar en AI-utvecklare för att bygga en egen plattform och startar B-Engaged i slutet av 2018.

När man träffar Maria och Viktoria lyser engagemanget igenom.
– I grunden är det två saker som driver oss, berättar Viktoria. Dels brinner vi för att skapa fler engagerade människor som trivs på jobbet. Men vi vill förstås också förverkliga vår vision för företaget. Vi känner att vi kommit något riktigt bra på spåret och vill så hur långt vi kan nå.

Viktoria är entreprenör och har bland annat startat och drivit telemarketingföretaget VM-media i många år. Hon är en person med stark drivkraft som tycker om när saker och ting rör sig framåt i rask takt.
– Maria och jag kompletterar varandra perfekt. Maria har även hon ett starkt driv, men har också lång erfarenhet av att driva företag inom undersökningsbranschen.

Basen för B-Engaged modell är 28 frågor som utgör den inledande skanningen av organisationen.
– Vi tror inte på omfattande enkäter som gör att medarbetarna tröttnat långt innan enkäten är klar, berättar Maria. Vi jobbar med färre men grundligt utarbetade frågor tillsammans bildar en validerad modell med fokus på engagemang.

Modellen har visat sig ge en mycket hög intern konsistens, vilket något förenklat betyder att frågorna svarar på just det man vill ta reda på.
– Vår modell har testats på flera olika sätt med mycket gott resultat, bland annat av Lunds universitet, säger Maria. När vår skanning klar, kan sedan våra algoritmer med AI-funktioner beräkna vilka områden som organisationen främst bör fokusera på.

B-Engaged riktar sig främst till HR-chefer på företag och organisationer på över 50 anställda inom privat och offentlig sektor. Intresset från marknaden har varit stort och på några få månader har man inlett samarbete med flera namnkunniga organisationer, de två största med drygt 1 000 anställda.

Sedan i mars är B-Engaged ett Inkubera-företag.
– Utöver att samarbetet ger oss en kvalitetsstämpel i kontakten med nya kunder, hjälper Inkubera oss att både växa snabbare och att vidga vårt fokus. Inkubera har exempelvis öppnat vägen in till Örebro universitet som vi nu inleder ett samarbete med. Vi har också fått hjälp att spetsa till vårt budskap, vilket redan har gett effekt i vår prospektbearbetning. Via programmet Swedish Scalups, som Inkubera driver, får vi också möjlighet att öka takten i vår digitala marknadsföring. Vi har också fått hjälp med avtalsjuridik och varumärkesregistrering – det har hänt mycket på drygt två månader, säger Viktoria.

torsdag 16 maj

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.