Nyheter

B-Engaged förvandlar medarbetarunderökningar till åtgärdsförslag med hjälp av AI

De flesta större företag och organisationer genomför löpande medarbetarundersökningar. Frågan är bara vad som händer sedan. I värsta fall läses de med intresse, men blir sedan liggande utan åtgärder. B-Engaged kan med hjälp av en vetenskapligt verifierad frågemodell och kvalificerad AI-teknologi ringa in de områden som är i störst behov av förbättringar. Från resultatet och de identifierade förbättringsområdena presenterar sedan den artificiella intelligensen konkreta förslag på hur cheferna kan förbättra sitt ledarskap för att öka engagemanget

B-Engaged har sitt ursprung i undersökningsföretaget Axánd Konsult som sedan 2004 drivs av Maria Nettersand. Maria handplockas 2016 av IBM Smarter Worforce Institute, som vill etablera sin verksamhet för AI-driven engagemangsutveckling i Norden. Där träffar hon Viktoria Lindqvist som också valts ut till samma projekt. IBM skrinlägger så småningom sina planer, men Maria och Viktoria finner varann och får idén att skapa en egen AI-driven tjänst för medarbetarundersökningar. De anlitar en AI-utvecklare för att bygga en egen plattform och startar B-Engaged i slutet av 2018.

När man träffar Maria och Viktoria lyser engagemanget igenom.
– I grunden är det två saker som driver oss, berättar Viktoria. Dels brinner vi för att skapa fler engagerade människor som trivs på jobbet. Men vi vill förstås också förverkliga vår vision för företaget. Vi känner att vi kommit något riktigt bra på spåret och vill så hur långt vi kan nå.

Viktoria är entreprenör och har bland annat startat och drivit telemarketingföretaget VM-media i många år. Hon är en person med stark drivkraft som tycker om när saker och ting rör sig framåt i rask takt.
– Maria och jag kompletterar varandra perfekt. Maria har även hon ett starkt driv, men har också lång erfarenhet av att driva företag inom undersökningsbranschen.

Basen för B-Engaged modell är 28 frågor som utgör den inledande skanningen av organisationen.
– Vi tror inte på omfattande enkäter som gör att medarbetarna tröttnat långt innan enkäten är klar, berättar Maria. Vi jobbar med färre men grundligt utarbetade frågor tillsammans bildar en validerad modell med fokus på engagemang.

Modellen har visat sig ge en mycket hög intern konsistens, vilket något förenklat betyder att frågorna svarar på just det man vill ta reda på.
– Vår modell har testats på flera olika sätt med mycket gott resultat, bland annat av Lunds universitet, säger Maria. När vår skanning klar, kan sedan våra algoritmer med AI-funktioner beräkna vilka områden som organisationen främst bör fokusera på.

B-Engaged riktar sig främst till HR-chefer på företag och organisationer på över 50 anställda inom privat och offentlig sektor. Intresset från marknaden har varit stort och på några få månader har man inlett samarbete med flera namnkunniga organisationer, de två största med drygt 1 000 anställda.

Sedan i mars är B-Engaged ett Inkubera-företag.
– Utöver att samarbetet ger oss en kvalitetsstämpel i kontakten med nya kunder, hjälper Inkubera oss att både växa snabbare och att vidga vårt fokus. Inkubera har exempelvis öppnat vägen in till Örebro universitet som vi nu inleder ett samarbete med. Vi har också fått hjälp att spetsa till vårt budskap, vilket redan har gett effekt i vår prospektbearbetning. Via programmet Swedish Scalups, som Inkubera driver, får vi också möjlighet att öka takten i vår digitala marknadsföring. Vi har också fått hjälp med avtalsjuridik och varumärkesregistrering – det har hänt mycket på drygt två månader, säger Viktoria.

torsdag 16 maj

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.