Nyheter

Ansök om forskarcheck och stärk konkurrenskraften

Nu kan små- och medelstora företag få hjälp att höja nivån på sitt utvecklingsarbete med hjälp av Örebro universitets forskarcheckar. Forskarcheckarna kan bland annat användas till att undersöka nya affärsmodeller samt till produktutveckling och marknadsverifiering.

Örebro universitets forskarcheckar är ett sätt stimulera till forskningssamarbeten mellan företag och Örebro universitet. De företag som får sin ansökan beviljad, får halva kostnaden för forskningen finansierad till ett maxbelopp på 150 000 kr .

Forskarcheckarna skall höja kunskaps- och utvecklingsnivån på företagen och kan gälla exempelvis:

– Undersökning av innovativa och nya affärsmodeller, varor, tjänster och processer

– Produktutveckling

– Marknadsverifiering och forskningsöversikter

Anvisningar och blanketter finns universitetets på hemsida. Ett gott råd är att först kontakta någon av utvecklingsledarna Malena Piresch och Niklas Halldén för vägledning innan du skriver din ansökan.

Kontaktuppgifter:
Malena Pirsech
malena.pirsech@regionorebrolan.se
019-602 63 83

Niklas Halldén
niklas.hallden@regionorebrolan.se
019-602 63 88

torsdag 16 maj

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.