Nyheter

Ansök om forskarcheck och stärk konkurrenskraften

Nu kan små- och medelstora företag få hjälp att höja nivån på sitt utvecklingsarbete med hjälp av Örebro universitets forskarcheckar. Forskarcheckarna kan bland annat användas till att undersöka nya affärsmodeller samt till produktutveckling och marknadsverifiering.

Örebro universitets forskarcheckar är ett sätt stimulera till forskningssamarbeten mellan företag och Örebro universitet. De företag som får sin ansökan beviljad, får halva kostnaden för forskningen finansierad till ett maxbelopp på 150 000 kr .

Forskarcheckarna skall höja kunskaps- och utvecklingsnivån på företagen och kan gälla exempelvis:

– Undersökning av innovativa och nya affärsmodeller, varor, tjänster och processer

– Produktutveckling

– Marknadsverifiering och forskningsöversikter

Anvisningar och blanketter finns universitetets på hemsida. Ett gott råd är att först kontakta någon av utvecklingsledarna Malena Piresch och Niklas Halldén för vägledning innan du skriver din ansökan.

Kontaktuppgifter:
Malena Pirsech
malena.pirsech@regionorebrolan.se
019-602 63 83

Niklas Halldén
niklas.hallden@regionorebrolan.se
019-602 63 88

torsdag 16 maj

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.