Nyheter

Amphi-techs robotar ger holländarna bättre dricksvatten

Köping_J1A0334 (1)

Med hjälp av robotar kan Amphi-tech både besiktiga och rengöra dricksvattenreservoarer – en mycket smidigare metod än att tömma dem på vatten. Efter en första provorder, räknar vd Martin Pehrson med att företaget kommer att kunna växa på flera exportmarknader. Inkubera-projektet Växtzon har varit en av nycklarna för att kunna ta klivet.

Amphi-tech har hjälpt svenska kommuner att besiktiga och rengöra dricksvattenreservoarer i ett par årtionden och är landets ledande aktör inom området. Den långa erfarenheten och innovativ teknik, där robotar spelar huvudrollen, har även gett företaget kunder i andra nordiska länder. Med hjälp av Inkubera ochs Växtzon har man nu även tagit första steget till de stora marknaderna på kontinenten.
– När vi visar vår teknik nere i Europa är det ingen som sett något liknande. Vi har egentligen inga jämförbara konkurrenter, säger Martin Pehrson, grundare och vd.

Dricksvattenreservoarer behöver inspekteras, rengöras och underhållas för att dricksvattnet skall hålla sig fräscht. En reservoar kan innehålla upp till 100 000 m3 och det är förstås att föredra om man slipper tömma reservoaren när den skall besiktigas – en både tidsödande och dyr operation. Dessutom kan hela städer bli utan vatten i ett par veckor. På kontinenten är tömning ändå den gängse metoden. När Amphi-tech föreslår att man istället kan skicka ner robotar för besiktning och rengöring är det en revolutionerande tanke.

– Den här typen av robotar används för att inspektera oljeplattformar och inom försvaret. Att man kan sänka ner dem i vattenreservoarer, verkar det inte vara någon på kontinenten som tänkt på, säger Martin.

Efter en första provorder inväntar Martin en fullstor order från den största aktören i Nederländerna. Han hoppas också på en pilotorder i Belgien inom kort. Även Tyskland är en mycket stor och intressant marknad. Men företaget lägger just nu fokus på Beneluxländerna.
– Jag bedömer att både den holländska och den belgiska marknaden är lika stora som den svenska, så här finns goda möjligheter att växa genom de kontakter vi redan har, säger Martin. Tyskland får vi ta i nästa steg.

Exportsatsningen började via en internationaliseringscheck från Region Örebro län. Därefter har Inkubera varit till stor hjälp. Utöver detta har Amphi-tech fått hjälp med exempelvis aktieägaravtal, styrelsearbete och strategier. Växtzon bidrar nu även med en handplockad affärsexpert med lång erfarenhet av att växa hållbart genom export. För att klara resan krävs inte bara försäljning utomlands, själva organisationen måste vara förberedd om exportframgångarna skall blir långvariga.
– Kontakterna med Inkubera har varit väldigt bra och värdefulla, säger Martin. Utan dem är det frågan om vi hade orkat med. Men nu står vi i början av en expansion och exportsatsning som känns oerhört spännande.

Om Växtzon
Växtzon är ett samverkansprojekt där nio företagsinkubatorer och science parks i Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Strängnäs, Uppsala, Västerås och Örebro samverkar för att fler företag ska växa och nå en omsättning på 100 miljoner kronor. De företag som drar nytta av Växtzon ges tillgång till alla nio parters kunskap, kompetens och nätverk för att snabbare skala upp sina verksamheter. I projektet ingår Create Business Incubator, Inkubera, Munktell Science Park, Norrköping Science Park, Science Park Mjärdevi, Strängnäs Business Park, Uppsala Innovation Centre, Vreta Kluster och Västerås Science Park. Växtzon är ett regionalfondsprojekt finansierat av EU:s strukturfond genom Tillväxtverket. www.växtzon.se

måndag 4 december

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.