Nyheter

Amphi-tech satsar på Europa

I höst ska Inkuberabolaget Amphi-tech ta ut sina tjänster på den internationella marknaden.
–Vi förbereder just nu en lansering i flera länder i Europa, säger VD:n Martin Pehrsson.

Företaget Amphi-tech använder specialanpassade undervattensrobotar för att utföra inspektion, underhåll och utredning av dricksvattenreservoarer. Bolaget har haft en god tillväxtkurva under de senaste åren och hoppas kunna fortsätta växa – både nationellt och internationellt.  För att satsningen ska lyckas har Amphi-tech under en tremånaders period haft stöd via projektet Växtzon tillväxtsupport. En skräddarsydd expertinsats, där affärscoachen Christian Ståhlberg varit inkopplad, har genererat i en tillväxtplan för expansion och internationell satsning.
–Vi har både tagit fram en 5-årig affärsplan samt ägardirektiv, då vi samtidigt genomgått ett generationsskifte i företaget. Det har varit väldigt stor hjälp för oss att få in den kompetens som Christian besitter, säger Martin Pehrsson.

Om fem år planerar Amphi-tech att bedriva verksamhet i sex länder i Europa och samtidigt omsätta minst 50 miljoner kr. Det kan jämföras med i år, då man enligt nuvarande prognos landar på 14 miljoner kronor.  Just nu arbetar Amphi-tech med att ta fram marknadsanalyser och strategier för Belgien, Nederländerna och nordvästra delen Tyskland. Mycket spännande menar Martin Pehrsson, men poängterar samtidigt att en utlandssatsning ställer nya krav på organisationen
– Ja, speciellt då vi räknar med att utföra det inledande arbetet med personal från Sverige. Men vi ser med tillförsikt fram mot detta och hösten ska bli oerhört intressant.

tisdag 20 juni

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.