Nyheter

Amphi–Tech får genombrott i Holland

Amphi-Techs patenterade robotar kan bland annat undersöka och rengöra vattenreservoarer. För kommuner eller andra som ansvarar för befolkningens vattenförsörjning, innebär det stora tids- och kostnadsbesparingar. Amphi-Techs robotar spelar också en central roll i företagets exportsatsning.
– Vi har en unik teknik. I Holland hade de exempelvis aldrig hört talas om att man kunde använda våra metoder.

Amphi-Tech i Åsbro är pionjärer inom vattenteknik. Sedan 1998 har Amphi-tech varit ett ledande företag inom besiktning, underhåll, utredning och projektering av vattenreservoarer och andra vattenbyggnader. Bland uppdragsgivarna finns främst kommuner och andra dricksvattenproducenter. Sedan ett par år tillbaka sker en medveten exportsatsning.
– Vi kom i kontakt med Inkubera på en affärsutvecklingsutbildning för några år sedan och har fått ovärderlig hjälp. Bland annat har vi kommit med i projektet Växtzon för cirka två år sedan fick vi hjälp med att inleda vår utlandssatsning, berättar vd Martin Pehrsson. Just nu är vi med Swedish Scaleups – en fortsättning på Växtzon.

Att bolaget ibland fick förfrågningar från europeiska länder utan att man själva gjort några ansträngningar att bearbeta denna marknad, var ett första gott tecken på att man hade en gångbar teknik. Med hjälp av Inkubera fick man hjälp att lägga upp en exportstrategi och att knyta nya kontakter. Även om det har tagit lite tid, börjar det nu röra på sig på allvar.
– Arbetet tillsammans med Inkubera börjar nu ge frukt. Vi har varit där nere nu i en vecka och inspekterat reservoarer för Hollands största vattenproducent, berättar Martin.

Martin Pehrsson, vd på Amphi-tech

Framgångarna i Holland beror i hög grad på företagets patenterade robotar.
– Det finns ingen sådan teknik i Holland, de har aldrig använt den här metoden förut.

Robotarna kostar visserligen mellan 600 000 och 800 000 kronor, men tekniken innebär en så stor effektivitetsvinst att de ändå betalar sig. Utan dem är alternativet vid rengöring att stoppa driften, tömma tanken och gå ner med högtryckstvätt för att därefter spola med klor. En tidsödande och dyr process som tidigare varit det enda alternativet för Amphi-Techs holländska kunder.
– Beroende på vilken typ av reservoar det handlar om kan det i värsta fall handla om en stad som blir utan vatten. Effektivitetsvinsten här är ju att man slipper stänga av driften, slår Martin fast.

Enligt Martin är uppdragen i Holland bara början.
– Vi vill fortsätta att driva på utlandssatsningen. Efter att man varit där gäller det att underhålla kontakterna man skapat. Vi bygger en marknad där nere just nu och på sikt behöver vi bygga en enhet som finns på plats där nere. Resorna är väldigt dyra och när man byggt en marknad kan det dyka upp lokala konkurrenter.  Dessutom är vi intresserade av att bearbeta ytterligare exportmarknader, säger Martin.

Bolaget driver nu ett nytt projekt tillsammans med Inkubera genom projektet Swedish Scalups. Men Martin är lite förtegen.
– Det är lite hemligt, faktiskt. Men kom tillbaka om ett halvår så ska jag berätta mer.

fredag 15 november

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.