Nyheter

Amphi–Tech får genombrott i Holland

Amphi-Techs patenterade robotar kan bland annat undersöka och rengöra vattenreservoarer. För kommuner eller andra som ansvarar för befolkningens vattenförsörjning, innebär det stora tids- och kostnadsbesparingar. Amphi-Techs robotar spelar också en central roll i företagets exportsatsning.
– Vi har en unik teknik. I Holland hade de exempelvis aldrig hört talas om att man kunde använda våra metoder.

Amphi-Tech i Åsbro är pionjärer inom vattenteknik. Sedan 1998 har Amphi-tech varit ett ledande företag inom besiktning, underhåll, utredning och projektering av vattenreservoarer och andra vattenbyggnader. Bland uppdragsgivarna finns främst kommuner och andra dricksvattenproducenter. Sedan ett par år tillbaka sker en medveten exportsatsning.
– Vi kom i kontakt med Inkubera på en affärsutvecklingsutbildning för några år sedan och har fått ovärderlig hjälp. Bland annat har vi kommit med i projektet Växtzon för cirka två år sedan fick vi hjälp med att inleda vår utlandssatsning, berättar vd Martin Pehrsson. Just nu är vi med Swedish Scaleups – en fortsättning på Växtzon.

Att bolaget ibland fick förfrågningar från europeiska länder utan att man själva gjort några ansträngningar att bearbeta denna marknad, var ett första gott tecken på att man hade en gångbar teknik. Med hjälp av Inkubera fick man hjälp att lägga upp en exportstrategi och att knyta nya kontakter. Även om det har tagit lite tid, börjar det nu röra på sig på allvar.
– Arbetet tillsammans med Inkubera börjar nu ge frukt. Vi har varit där nere nu i en vecka och inspekterat reservoarer för Hollands största vattenproducent, berättar Martin.

Martin Pehrsson, vd på Amphi-tech

Framgångarna i Holland beror i hög grad på företagets patenterade robotar.
– Det finns ingen sådan teknik i Holland, de har aldrig använt den här metoden förut.

Robotarna kostar visserligen mellan 600 000 och 800 000 kronor, men tekniken innebär en så stor effektivitetsvinst att de ändå betalar sig. Utan dem är alternativet vid rengöring att stoppa driften, tömma tanken och gå ner med högtryckstvätt för att därefter spola med klor. En tidsödande och dyr process som tidigare varit det enda alternativet för Amphi-Techs holländska kunder.
– Beroende på vilken typ av reservoar det handlar om kan det i värsta fall handla om en stad som blir utan vatten. Effektivitetsvinsten här är ju att man slipper stänga av driften, slår Martin fast.

Enligt Martin är uppdragen i Holland bara början.
– Vi vill fortsätta att driva på utlandssatsningen. Efter att man varit där gäller det att underhålla kontakterna man skapat. Vi bygger en marknad där nere just nu och på sikt behöver vi bygga en enhet som finns på plats där nere. Resorna är väldigt dyra och när man byggt en marknad kan det dyka upp lokala konkurrenter.  Dessutom är vi intresserade av att bearbeta ytterligare exportmarknader, säger Martin.

Bolaget driver nu ett nytt projekt tillsammans med Inkubera genom projektet Swedish Scalups. Men Martin är lite förtegen.
– Det är lite hemligt, faktiskt. Men kom tillbaka om ett halvår så ska jag berätta mer.

fredag 15 november

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.