Nyheter

AI Impact Lab vill stärka AI-utvecklingen i Örebroregionen

AI Impact Lab är en satsning vid Örebro universitet för att sätta ytterligare fart på utvecklingen av artificiell intelligens i Örebro-regionen.
– Vi är en samverkansplattform där både företag och offentlig sektor kan få tillgång till den senaste kunskapen inom AI, säger Camilla Ulvmyr som tillsammans med Mikael Klintberg är en av två co-directors på AI Impact Lab.

AI Impact Lab är ett samarbete mellan Örebro universitet och Region Örebro län med målet är att göra AI-kompetensen som finns på Örebro universitet och på andra ställen, så tillgänglig som möjligt.
– Vi gör detta på en rad olika sätt, berättar Mikael Klintberg. Vi vill vara mer än bara en mötesplats – vår ambition är att det ska skapas konkret värde för både offentlig- samt privat sektor.

Är man ett företag i Örebro län som vill utvecklas inom AI-området är ett bra första steg att kontakta oss via vår digitala AI-lots som finns på hemsidan.
– Vi svarar på alla typer frågor och kan också lotsa företag vidare till andra delar av vårt erbjudande, berättar Camilla.

AI Impact Lab är en del av AI Sweden, det nationella centret för artificiell intelligens. Via AI Sweden Örebro kan startupföretag ansöka om att bli partner i AI Swedens startupprogram. Partnerskapet öppnar flera möjligheter, menar Mikael.
– Alla företag som söker blir prövade av en granskningskommitté. De som blir antagna får ett kvitto på att de håller hög nationell AI-nivå. I potten ligger sedan möjligheter att växa och hitta kunder via nätverket, attrahera finansiering samt att inleda samarbeten med kvalificerade partners både i Sverige och utomlands.

En tredje sätt att öka sin AI-kompetens är genom att ta del av Örebro universitets utbildningar för yrkesverksamma, så kallade Smarter-utbildningar.
– Dessa utbildningar är på hög nivå och kräver förkunskaper, t ex inom programmering, berättar Camilla.

Örebro universitet har även fått det hedrande nationella uppdraget som samordnare för AI-Competence for Sweden en nationell satsning på universitets utbildningar inom AI.

Camilla tipsar också om en digital workshop 13 mars kl 11–12 för alla som vill veta mer om vad Start-up programmet inom AI Sweden kan erbjuda.
– Alla startups som idag arbetar med AI eller som tror att AI skulle kunna förbättra deras erbjudande är välkomna!  Anmälan kan göras här: https://invajo.com/l/sJLfY1HRSk

Länkar:
AI Impact Lab- https://www.oru.se/samverkan/innovation-och-ideutveckling/ai-impact-lab/

AI Competence- https://ai-competence.se/

AI Sweden- www.ai.se

 

måndag 8 mars

Nyheter


fredag 26 november

Johanna: ”Efter varje träff ville jag jobba hela natten. Alla med en idé borde ansöka.”

För andra gången genomförde Inkubera under hösten ”Prepare”, ett program vänder sig till unga innovativa företag som i regel ännu inte nått ut till marknaden. – Med Prepare fångar vi upp spännande människor med spännande idéer, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera. Man kan säga att Prepare är som en snabb grundkurs i entreprenörskap. Genom att deltagarna även får chansen att träffa flera av våra mer etablerade företag, hjälper det även till att bygga vår community av innovativa tillväxtföretag i regionen.

onsdag 10 november

Moon Smart Focus nu på en internationell marknad

När grundaren och filmskaparen Miko Lazic första gången kom i kontakt med Inkubera 2014, hade han en strålande idé, men långt ifrån någon färdig produkt eller utarbetat affärsmodell. Med 10 miljoner i nytt kapital, medverkan i sex större TV- och filmproduktioner under våren och förberedelser i gång för den första Hollywood-produktionen, etablerar sig nu Moonlighting Industries internationellt.

tisdag 2 november

Period Pack går från 0 till 4 miljoner på ett år. ”Vi kastar oss bara ut!”

Period Pack startade som ett UF-företag i början av 2017 av Lova Svensson och Amanda Mattsson. Idén var redan från början att erbjuda gratis mensskydd via automater placerade hos företag och organisationer. Efter bildande av aktiebolag och löpande produktutveckling, var de redo att möta marknaden i slutet av december förra året. Nu finns deras mensskydd på ungefär 1000 toaletter – och de blir fler i rask takt. – Jag tror att en av våra styrkor är att vi inte tvekar, Amanda Mattsson. Vi kastar oss bara ut. Tillgång till mensskydd borde vara lika självklart som tvål och toalettpapper.

måndag 1 november

Lisa Hasselgren på Securifid: ”Vi står på en trampolin.”

Med 6 miljoner i nytt kapital, ny styrelse, ny hemsida och ett nytt samarbetsavtal med Stöldskyddsföreningen, tar Securifid sats för att erövra minst en plogande nyckelkund – ett väletablerat företag som skapar trovärdighet och kan leda till ytterligare kunder i samma bransch. – Det är som att vi står på en trampolin, säger Lisa Hasselgren på Securifid. Vi har lärt av våra första kunder, anpassat vårt erbjudande och skapat rätt förutsättningar för både oss och tjänsten. Nu är vi redo att hoppa.