Nyheter

94 miljoner till tillväxtsatsning

Julie Ammer, verksamhetsledare på Inkubera.

Julie Ammer, verksamhetsledare på Inkubera.

Tillsammans med Region Örebro län tillsammans och Alfred Nobel Science Park kraftsamlar vi nu för att skapa ännu snabbare tillväxt bland regionens mest innovativa bolag. Företagen med störst tillväxtpotential får skräddarsydda insatser med spetskompetens från de fem regioner i östra Mellansverige som ingår i projektet. Totalt handlar det om 94 mkr för utveckling av samverkansstrukturer och ökad tillväxt. Regionerna själva står får hälften av finansieringen. Tillväxtverket skjuter till den andra halvan.

Projektet heter Växtzon II och är fortsättning på Växtzon I som genomfördes under tre år fram till mars i år. Projektet blev så lyckosamt att vi nu gör en ny satsning på ytterligare tre år.

– Växtzon har inneburit att flera av de mest spännande bolagen i regionen fått ytterligare vind i seglen, säger Julie Ammer, verksamhetsledare på Inkubera. Bolagen har till exempel kunnat lansera sina produkter och tjänster snabbare och kommit ut på flera nya exportmarknader. Vi har kunnat påskynda tillväxten i fler bolag, större bolag och på ett effektivare sätt.

Utöver de konkreta insatserna för bolagen, ser Julie att projektet även får mer långsiktiga positiva konsekvenser. Genom att öppna upp gränserna till fler regioner, får de företag som ingår som piloter i projektet tillgång till ett större kontaktnät och en större kompetensbas. Totalt ingår 13 inkubatorer och science parks från Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Strängnäs, Uppsala, Västerås, Karlskoga och Örebro i Växtzon II.
– För oss innebar Växtzon I att vi utvecklade våra processer och arbetsmodeller. Nu ser vi fram emot ytterligare intensifierat samarbete över regiongränserna under Växtzon II. Detta gäller även spetsforskning, bland annat med Örebro universitet, säger Julie.

Det övergripande syftet med projektet är att bygga metoder och strukturer för att så effektivt som möjligt skapa hållbar tillväxt. Fokus när projektet nu går in i fas två, är att undanröja tillväxthinder i form av kapitalförsörjning, kompetensförsörjning, internationalisering och hållbarhet.
– För oss i Örebroregionen är det här en jätteviktig satsning, säger Irén Lejegren (S), ordförande för Nämnden för regional tillväxt. Genom att öppna gränserna och hjälpa varandra, kan vi göra större nytta för bolagen så att de kan växa ännu snabbare. I slutänden betyder det såväl större intäkter som fler arbetstillfällen för regionen. Dessutom skapar vi flera nya kontaktvägar mellan på universitetet och näringslivet.

 

tisdag 26 juni

Nyheter


torsdag 18 februari

Mattias motverkar världssvälten med ny hållbar metod för fiskodling

Fiskodling är världens snabbast växande livsmedelssektor, men innebär i regel stor miljöbelastning. I samband med sin kandidatuppsats vid Örebro universitet fick Mattias Djurstedt kontakt med två världsledande auktoriteter inom området. Tillsammans startade de bolaget Nära & Naturlig för att kunna lansera en ny hållbar modell för fiskodling. – Min roll är att vara entreprenören som verkställer de andra delägarnas unika lösningar, säger Mattias. Tillsammans vill vi göra skillnad för jordens livsmedelsförsörjning på ett hållbart sätt.

måndag 1 februari

Flipp eller flopp – Binary Brains förutser nya produkters potential

Binary Brains är Örebroföretaget som har svart bälte i att bygga intelligenta prognoser med hjälp av AI. Den senaste tillämpningen av företagets teknik, är en lösning på dagligvarubranschens kanske tuffaste utmaning – produktlanseringar. – Upp emot nio av tio lanseringar är floppar historiskt sett, säger vd Jacob Kihlbaum. Vi har skapat en modell som visar vad som krävs för att en ny produkt ska lyckas.

måndag 25 januari

MadePerfect – som ett Hotels.com för företagstjänster

Städning, kontorslokaler, kontorsutrustning – en stor del av företagens utgifter består av varor och tjänster som stöttar verksamheten, men som inte direkt påverkar resultatet. Eftersom företagens kunskap och engagemang i regel är lågt innebär det ofta för låg kvalitet till för höga priser. Med nystartade MadePerfect vill Stybjörn Swenzén ändra på det. Lösningen är matchningsplattform för produkter och stödtjänster – ungefär som en bokningssida för hotell på nätet. – Vi vill ge köparna god överblick så att de kan göra bättre inköp, säger Styrbjörn. Den respons vi hittills fått är fantastiskt, både från säljar- och från köparleden.

torsdag 21 januari

Sista 9 växer och tar in 1 mkr i nytt kapital

Sista 9 är golfappen som gör det möjligt att boka golfbanornas sista nio hål. Det innebär att spelarna i högre utsträckning kan komma ut på banan samtidigt som golfklubbarna kan öka såväl beläggning som intäkter. – Under 2020 fick många nya kunder, säger vd:n och grundaren Hannes Rydell, 21. Nu kliver nya ägare in och skjuter till drygt 1 mkr. Investeringen gör att vi kan göra vår produkt ännu bättre och kan fortsätta växa.