Inkubera och deb. bjuder in till styrelseutbildning

 

Hur säkerställer man att styrelsearbetet fungerar i praktiken? Vilken roll och vilket ansvar har egentligen en styrelse? Vilka personliga risker finns? Inkubera och Stockholmsbaserade deb. – ett företag som specialiserat sig på styrelseutbildningar med fokus på kvinnor – arrangerar styrelseutbildningen ”Framtidssäkrad styrelseledamot” på Creative House i Örebro i mitten av juni.

Tydliga roller och ansvarsområden, öppen kommunikation och förmågan att lyssna på varandra samt en god förståelse för företagets mål och strategier är exempel på viktiga faktorer för ett effektivt styrelsearbete. Det kan låta enkelt i teorin, men i vanlig ordning är det svårare i praktiken.
– Vi genomför den här utbildningen tillsammans med deb. som är en av de ledande aktörerna inom området. Inte minst vill vi verka för att fler kvinnor får plats i styrelserummen, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera.

I utbildningen blandas teoripass med praktiska övningar och efterföljande diskussioner.
– Att tillsammans få chansen att öva på olika situationer i styrelserummet, är absolut en av utbildningens styrkor, menar Fredrik.

Kursen vänder sig till alla som vill ta steget in i styrelserummet eller är ny i styrelsearbetet. Även en vd eller ägare med begränsad erfarenhet av styrelsearbete eller någon som sitter i en ledningsgrupp och arbetar mot en styrelsen har stort utbyte av utbildningen.

Kursen hålls 12–13 juni på Creative House i Örebro och är öppen både för alla oavsett kön.
Anmälan: fredrik.stenman@inkubera.se  Pris: 23 000 kr (lunch ingår).

Cecilia Fendin, medgrundare och produktansvarig på Arta Systems.

Inkubatorföretaget Arta Systems stöttas av Tillväxtverket med 1,1 miljoner kronor. Finansieringen gäller en förstudie för ett digitalt visualiseringsverktyg som ska tydliggöra möjligheter och utmaningar för svensk livsmedelsproduktion. Konkret syftar verktyget till att göra det lättare för offentliga beslutsfattare att skapa hållbara strategier och öka självförsörjningsgraden.
– Stödet betyder mycket för oss,  säger Cecilia Fendin, medgrundare och produktansvarig på Arta Systems. Nu ska vi kartlägga behoven i detalj tillsammans med ett antal regioner. Om vi kan göra hela matkedjan tydligare och mer greppbar, skapar det bättre förutsättningar för framtidens mat.

Cecilia Fendin och Mathias Lindberg startade Arta Systems, tidigare Grythyttan System Development, tillsammans. De har båda lång erfarenhet av att leda digitala utvecklingsprojekt och har tillsammans bidragit till den förvandling som företag och hela branscher har lyckats med.
– Nästan alla branscher hittar effektivare sätt att arbeta på med hjälp av digitalisering. Inom livsmedelssektorn tar man fram mycket data, men tyvärr stannar mycket av kunskapen kvar i producentledet. Om alla som jobbar i olika delar av livsmedelskedjan kunde få en tydlig och gemensam bild, skulle det kunna ske små underverk, menar Cecilia.

Den bärande idén för det Arta Systems vill skapa, är att sammanställa den information som redan finns inom livsmedelsbranschen och göra den mer begriplig och tillgänglig för alla. Cecilia liknar tillgänglig data vid en låda med legobitar där allt ligger huller om buller. Det är svårt att greppa vilka bitar som finns eller att förstå vad man skulle kunna bygga med dem.
– Vi vill sortera alla bitar efter färg och storlek och sedan sätta ihop dem i mönster och figurer som är lätt för alla att förstå. Man skulle nästan kunna säga att vi vill berätta en historia med data som utgångspunkt. Helst ska beslutsfattarna som får vår bearbetade data framför sig, intuitivt förstå vilka problem de bör lösa och vilka möjligheter de skulle kunna utveckla, säger Cecilia.

Finansieringen från Tillväxtverket ska användas för att ta de första stegen mot det nya digitala beslutsstödsverktyget. I projektet ingår några ännu ej namngivna regioner.
– I samtal med regionerna vill vi bland annat kartlägga vilken typ av information som har högst prioritet och hur de vill ha den presenterad, säger Cecilia.

En annan del av projektet handlar om att inte bara öka tillgängligheten, utan även förbättra kvaliteten på tillgänglig data. Genom att bygga upp en databank kopplad till AI, kommer det att bli möjligt att se nya samband. Cecilia menar att det finns stora luckor i den statistik som exempelvis kommuner använder som beslutsunderlag.
– Om det till exempel finns färre än tre livsmedelsproducenter av samma sort inom kommunen, så kommer de som finns inte med i statistiken överhuvudtaget. Det ger sämre beslutsunderlag och kan innebära att vissa livsmedelsproducenter går miste om olika stöd som kanske skulle vara helt avgörande för dem.

Målet är att Arta Systems tillsammans med regionerna till sommaren ska ha klargjort hur det nya verktyget ska vara uppbyggt. Cecilia menar dock att nyttan med att skapa större klarhet kring Sveriges livsmedelsproduktion sträcker sig långt utanför kommun- och regionledningarnas väggar.
– Vi brinner för att hjälpa hela livsmedelskedjan. Om vi ska skapa en mer hållbar livsmedelsbransch gäller det lantbrukare, butiker, transportörer och alla däremellan. Jag förstår kraften i data och drömmer om att lösa utmaningarna kring vår matproduktion med hjälp av bättre dataanvändning.

Till sommaren räknar Cecilia att förstudien skall vara klar. Sedan väntar utveckling av visualiseringsverktyget.
— Vi hoppas på en större finansiering till sommaren så vi kan trycka på startknappen och utveckla plattformen, säger hon.

Monetax grundare Johannes Norrbacka och Rafael Reyes på plats där allt startade, Burger Love på Stortorget i Örebro.

Skatteverket kommer i år att granska en handel med kryptovaluta extra noga. Ungefär en halv miljon svenskar äger bitcoin och annan krypto, men bara en minoritet av dem brukar redovisa sina försäljningar. En av orsakerna är att det är så svårt. Kryptobörserna levererar endast rådata till sina kunder, vilken gör uträkningar av anskaffnings- och försäljningspriser i en främmande valuta mycket komplicerade. Monetax har dock byggt en programvara som löser problemet.
– Med vår hjälp blir våra kunders affärer i krypto tydliga och transparenta, berättar Johannes Norrbacka på Monetax. EU:s nya lagstiftning som innebär kryptobörserna måste redovisa för Skatteverket vem som äger krypto och vilka transaktioner de gjort, innebär stora möjligheter för oss.

Johannes kommer från Grängesberg. Rafael Reyes från Havanna, Kuba. Att de båda hamnade i Örebro och dessutom startade ett företag tillsammans, beror på flera tillfälligheter.
– Inget av detta var något som vi hade planerat. Men nu driver vi Monetax tillsammans och har stora förväntningar för framtiden, säger Rafael.

Efter avslutade studier på dataingenjörsprogrammet på Örebro universitet, träffades de båda på företaget Flex Applications. Ofta var de ett stort gäng från företaget som tog en lunch tillsammans på stan, men en dag i början av januari 2018 fick alla andra ändrade lunchplaner. Johannes och Rafael blev ensamma vid samma bord på Burger Love i Örebro. Rafael hade strax innan lunchen pratat med en kollega på Flex, som även var en framgångsrik aktiehandlare. Trots att kryptovaluta var som allra hetast just under denna period, hade kollegan valt att inte handla med krypto. Orsaken var att det är så svårt att deklarera.
– När Rafael och jag pratade med varandra på lunchen insåg vi att här fanns ett problem att lösa, ett behov, berättar Johannes. Vi ägde själva krypto, skulle ett par månader senare deklarera våra innehav men visste inte hur vi skulle göra. Vi förstod att vi inte var ensamma om det problemet. Inte nog med det. Vi insåg att vi själva kunde lösa det med våra kombinerade kunskaper inom programmering och affärssystem.

De skaffade ett gemensamt kontor och skissade på en lösning under kvällar och helger. Deras arbetsgivare Flex, stöttade med att låna ut lite överblivna möbler.  Ett drygt år senare, efter åtskilliga programmeringstimmar, upprepad lusläsning av skattelagstiftning och många samtal med Skatteverket och en oberoende skattejurist, var produkten redo för marknaden. De erbjöd kunderna att skicka de filer med rådata som de fått från kryptobörserna i utbyte med en K4-blankett.
– Vi hade en direktlinje till den grupp på Skatteverket som arbetade med blockchain på den tiden. De, Skatteverket, hade ett mantra ”tax by design”, minns Johannes. Med det menade de att så mycket som möjligt kring skatten skulle automatisera – och det var ju precis en sådan lösning som vi ville byggde. Vi blev senare inbjudna till Skatteverket i Stockholm och gjorde en dragning av vårt system.

Sedan dess har företaget växt sakta men säkert. En begränsning är att cirka 4 000 personer av de cirka 500 000 personer som äger kryptovaluta, väljer att deklarera sitt innehav. Men nu öppnar sig nya möjligheter för Monetax. DAC8 och MiCA är två nya EU-direktiv som innebär ökad reglering och tillsyn av företag/privatpersoner som hanterar kryptotillgångar.
– I praktiken innebär det att Skatteverket får veta vilka personer och företag som har kryptoinnehav och vad dessa har för aktivitet, säger Rafael. Detta kommer att öka viljan att deklarera sina innehav och försäljning, vilket förstås är mycket positivt för oss. En del av kryptoinnehavarna kommer säker även att blir kontaktade av Skatteverket för att de ska redovisa sitt innehav. Det flesta av dem kommer att vara i starkt behov av hjälp.

Sedan några månader tillbaka är Monetax ett Inkubera-företag. Johannes och Rafael är ense om att Inkubera och deras affärscoach Fredrik Andershed hjälper dem att utveckla företaget utvecklas snabbare och mer professionellt.
– Inkubera är som en PT för oss, säger Rafael. Då kan gå till ett gym, men om du inte tränar målmedvetet och strukturerat kommer det inte att göra så stor skillnad. Hos Inkubera får hjälp att strukturera våra tankar och omvandla dem till planer så att vi går framåt så snabbt som det är möjligt. Vi träffar Fredrik minst ett par timmar i veckan.

Just ligger mycket fokus på att öka automationen i programmet samt att göra anpassningar för att Monetax system skall fungera även i andra länder. Samtidigt ser Johannes och Rafael ett ökat behov av derat produkt inom B2B. De siktar också på att ta in kapital för att finansiera acceleration inklusive en marknadssatsning mot ett par utvalda exportmarknader.
– Men just nu vi har bra har snurr på verksamheten tack vare befintliga kunder, så vi har egentligen inte bråttom.

Johannes och Rafael har en tydlig vision av vart de vill ta Monetax på sikt.
– Vi vill bli som ett Fortnox för alla som handlar med kryptovaluta, säger Rafael.

Martin Jacobson, en av Soundcase två grundare.

Musiken kan prägla hela upplevelsen av en film – oavsett om det gäller en långfilm eller ett kort klipp i sociala medier. Att hitta rätt musik kan dock vara ett mödosamt arbete, vilket i förlängningen gör att slutkunden får betala mer för filmproduktionen. Soundcase har hittills vänt sig främst till olika typer av frilansfilmare samt reklam- och kommunikationsbyråer. Med hjälp av ett smart sökverktyg kan de lättare hitta musiken som förmedlar rätt känsla. Kunderna kan göra inställningar för bland annat musikgenre, typ av film, instrumentering och övergripande känsla – allt för att sökandet ska bli så smidigt och träffsäkert som möjligt. Filmskaparen får sedan förslag hämtade från Soundcases eget musikbibliotek.

Soundcase grundades av Martin Jacobson och Martin Jernberg. De träffades 2010 på Örebro universitets musikproduktionsprogram. Under utbildningen dök det upp affischer på skolan från ett nytt företag, Epidemic Sound, som sökte kompositörer för filmmusik. Det lät intressant tyckte de båda, men det fanns en hake. Låtskrivarna var tvungna att skriva över alla rättigheter för sin musik till företaget och gå ur STIM.
– Det sådde ett frö i oss som långt senare skulle växa till bolaget Soundcase, berättar Martin Jacobson.

Efter utbildningen följde ett antal år då Martin drev en egen musikstudio på Holmens industriområde i Örebro. 2017 var han sugen på ett nytt projekt, och idén från universitetet dök upp på nytt. Hans tidigare studiekamrat och namne var lika intresserad. Företagets ursprungliga affärsidé riktades sig främst till låtskrivarna, minns Martin. Ett ljudbibliotek för kompositörer som inte vill avstå sin upphovsrätt.
– Vi startade med att undersöka vad som fanns på marknaden. De musikbibliotek vi hittade hade sökfunktioner som var minst sagt bristfälliga. Dessutom tyckte vi att musiken generellt höll ganska låg kvalitet. Vi ville definitivt vara bättre på båda punkterna. En styrka är att min kollega Martin och jag kompletterar varandra. Han är exempelvis en mycket kompetent webbdesigner och har skapat hela plattformen som är kärnan i vårt erbjudande.

Idag finns det 3 000 låtar från 170 låtskrivare i biblioteket. Martin menar att utvecklingsarbetet och uppbyggnaden av företaget har tagit tid, men att man nu har en bra produkt som stämmer bra överens med vad marknaden efterfrågar.
– Vi är förstås parter i målet, men vi tycker att vi har marknadens kanske bästa gränssnitt, säger Martin. Vi har hittills sålt ungefär 500 licenser. Just nu snickrar vi på en strategi för hur vi ska kunna öka antalet kunder.

Strategisnickrandet gör man nu tillsammans med Mathias Farnebo, som är företagets affärscoach. Sedan ett par månader tillbaka är Soundcase ett Inkubera-företag.
– Vår upplevelse av Inkubera och samtalen med Mathias är bara positiva, säger Martin. Inkubera har bidragit med ny energi och många bra kontakter. Det är dessutom värdefullt för oss att finnas i Creative House och det nätverk som finns här.

Tillsammans med Mathias vrider och vänder de på affärsmodellen, sätter mål och stakar ut vägen dit.
– Vårt första mål är att nå en omsättning på en miljon. Dit når vi om vi får 500 kunder som prenumererar på vår tjänst, vilket känns fullt möjligt.

Speed dating på GoWest – företag möter investerare.

GoWest är ett av Nordens största riskkapitalforum för startups, scale-ups och investerare. De investeringar som görs som ett resultat av GoWest, gäller vanligtvis i tidiga skeden i företagens tillväxtresa, alltså den typ av företag som är med i Inkubera.

Inkubera gjorde det lättare för intresserade företag att delta genom att bekosta resa, hotell och deltagaravgift.

– Att vara med på den här typen av event är nyttigt på flera sätt. De företag som kommit lite längre kan absolut hitta finansiärer för sin framtida expansion. För mer nystartade företag kan detta vara de första mötena med externa finansiärer. För dem kan exempelvis investerarnas feedback på bolagens affärsmodell vara nog så värdefullt, säger Fredrik Stenman, vd på Inkubera.

De företag som deltog från Inkubera var Monetax, Soundcase, Milmed och Truckzter samt två Inkuberas affärscoacher. Tillsammans var företagen med om ett 50-tal möten innan de tog tåget tillbaka till Örebro.

– Vi är jättenöjda. Deltagandet på GoWest gav verkligen mersmak, säger Fredrik Regin, vd på Truckzter. Vi hade totalt tolv möten med investerare, varav tio var bokade på förhand. Av dessa ledde samtliga till ytterligare möten, vilket ju var precis det vi hoppades på. Vi hade rätt höga förväntningar när vi åkte, men de överträffas faktiskt.

Martin Jacobson, Soundcase, Per Arenö, Fredrik Regin och Sebastian Toro, Truckzter, Johannes Norrbacka, Monetax, Thomas Lenz, Milmed, Ulf Skagerström, Truckzter, Fredric Öjebrandt, affärscoach. Saknas på bilden gör affärcoachen Mathias Farnebo.

Nu går det att anmäla sig till Startup Venture Cup, Sveriges största tävling för Startups. Alla företag där omsättning samt externt ägarkapitel understiger 1 mkr är välkomna att ställa upp. Utöver prispengar får företagen som deltar chansen att knyta nya kontakter, få professionell feedback och skapa uppmärksamhet. En vinst i Venture Cup brukar både uppmärksammas av media och av investerare.

För att tävla behöver du ladda upp din idé på Venture Cups plattform. Där beskriver du din affärsidé med hjälp av ett pitch deck på maximalt 20 slides. Om du vill, kan du också komplettera med en beskrivande text och åtta minuters videopitch. Allt du behöver veta om Startup Venture Cup, hittar du på deras hemsida.

Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera.

Som en av de första inkubatorerna i Sverige ger Inkubera sina företag hjälp att söka patent med hjälp av Lightbringer, en ny AI-tjänst.

– Verktyget ställer rätt frågor till företagen som genomgår en patentprocess och leder dem steg för steg. Med hjälp av AI får företagen också hjälp att besvara frågorna, säger Julie Ammer, verksamhetscontroller på Inkubera.

Inkubera arbetar med länets mest innovativa företag. För vissa av företagen kan patent utgöra ett avgörande skydd mot konkurrenter samt vara en förutsättning för att kunna attrahera externt kapital. För de nystartade företag som utgör basen för Inkuberas verksamhet, kan dock kostnaden för att söka patent avskräcka. Men med hjälp av Lightbringer och Inkuberas stöttning kan kostnaden reduceras.

– Verktyget och vår guidning hjälper företagen med de första stegen av patentprocessen. Tack vare vårt avtal med leverantören är detta kostnadsfritt för företagen. I slutet av processen måste dock ett patentombud kopplas in. Men eftersom mycket av grundarbetet då redan är gjort och patentombudet använder sig av AI-tjänsten, blir kostnaden för patentombudets arbete betydligt lägre, säger Julie.

Verktyget hjälper företagen steg för steg. Via en AI-styrd språkmodell som påminner om ChatGPT, får bolagen till att börja med hjälp att identifiera de grundläggande problemen som innovationen löser. I nästa steg föreslår Lightbringer lösningar som kompletterar företagets egna. Företagen får även hjälp med att sortera in lösningen i rätt patentklass samt att göra sökningar bland befintliga patent.

– Bakom företaget som utvecklat Lightbringer står personer med lång erfarenhet av patentansökningar. Det innebär också att företagen via verktyget får hjälp att mata in en hel del formalia som krävs i processen. Allt för att göra den sista delen, själva patentansökan, så effektiv och billig som möjligt.

En som har använt Lightbringer är Frias Kivan, grundare av Kivansson. Bolaget har utvecklat ett refillsystem för whiteboard-pennor. Firas innovation löser problemet med uttorkade pennor samtidigt som ett refillsystem blir mer hållbart än att slänga använda pennor.

– Jag är innovatör och har några patent sedan tidigare, säger Firas, så jag vet vad det innebär att söka patent. Lightbringer har definitivt hjälpt mig framåt i processen genom att föreslå lösningar, men man kan förstås inte lite helt på AI, så jag kontrollerar allt. En av de största fördelarna med Lightbringer är att det går så snabbt. Tillsammans med hjälp från ett patentombud i slutfasen tror jag att detta kommer att bli jättebra.

Deligates ”Ät snart-kylar” gör att fler väljer varor med korta datum så att hållbarheten ökar.

Deligates och Inkuberas vägar korsades första gången 2016. Adam Vikström, Mattias Chahin och Lukas Wallströmer hade fått en idé om hur man skulle kunna lösa problemet med det omfattande matsvinnet, medan de jobbade på en ICA Maxi-butik . Sedan dess har Deligate varit ett Inkubera-bolag i omgångar. Idag, åtta år efter företagsstarten, siktar Deligate mot börsen.

Med hjälp av Deligates digitala tjänst kan butikerna hålla koll på vilka varor som närmar sig bäst-före-datum och behöver säljas ut. Grundarna vet av egen erfarenhet hur svårt det annars är att ha kontroll över utgångsdatumet på tusentals produkter som ligger ibland annat kyldiskarna.

– Idag har över 500 butiker valt vår digitala tjänst. Till stor del handlar vår lösning om prisoptimering – att hjälpa butiker att prissänka sin mat vid rätt tillfälle och med rätt rabatt, för att säkerställa att de får maximal intäkt utan att behöva kasta något. säger vd Adam Vikström. Vår lösning är alltså hållbar såväl ekologiskt som ekonomiskt.

Företagets senaste satsning är de röda färskvarukylarna ”Ät Snart”, som idag finns i ett 40-tal butiker. De specialbyggda kylarna exponerar varor med utgående datum på ett mer attraktivt sätt.

– Traditionellt behandlar inte butikerna varor med utgående datum särskilt väl, säger Adam. Ofta ligger de lite huller om buller på en undanskymd plats i butiken. Vår kyl höjer statusen på varor med kort datum – vi lyfter fram varorna i stället för att gömma undan dem. Våra kylar sparade 180 ton mat 2023. 92 % av alla varor som exponerades där gick åt.

Deligate omsätter idag 7,5 miljoner kronor. Adam och Mattias äger halva bolaget.  Örebro-baserade Svanberg & Co Invest samt Swedia Capital som drivs av IT-miljardären Staffan Persson äger resterande del. Totalt har bolaget tagit in 12 mkr i externt kapital.

Deligate har nu börjat snegla mot börsen.

– Vi har absolut ambitionen att ta oss till börsen, säger Adam. Vi har flera personer på ägarsidan som har vana att bygga och leda börsbolag. Vi har spännande projekt rullande med några av Europas största livsmedelskedjor som vi hoppas mycket. Nu vill vi bygga Deligate så att vi har möjlighet att expandera snabbt på en internationell marknad.

Truckzter hjälper transportköpare att hitta ledig kapacitet hos transportörerna. Resultat: högre fyllnadsgrad och minskade utsläpp.

Var fjärde lastbil du möter på vägarna går tom. Ännu fler går halvtomma. Via en digital marknadsplats sammanför Truckzter transportköpare och transportörer så logistikbranschen kan effektiviseras.

– Truckzter är som en smörjolja för hela branschen, säger Truckzters vd Fredrik Regin. Vi gör att informationen mellan parterna flyter smidigare så att lastbilarnas fyllnadsgrad kan öka. Det är helt nödvändigt om utsläppen från godstransporterna ska minska. Sambandet mellan fyllnadsgrad och koldioxidutsläpp är linjärt.

Med mer än 20 års erfarenhet som transportledare, kan Fredrik den underdigitaliserade transportbranschen inifrån. Insikterna om vilken utvecklingspotential som fanns, gjorde att han 2019 startade Truckzter tillsammans med entreprenören Per Arenö. Idag har teamet utökats med såväl fler delägare som anställda. Även affärerna har tagit fart. Fredrik hoppas på en omsättning på 30 mkr för 2024.

– Under 2023 fick vi in Carlsberg som första storkund, säger Fredrik. Det i sin tur öppnar dörrarna för fler kunder i samma storleksordning. Vi för diskussioner med ett flertal.

Utöver marknadsplatsen där behov av att godstransporter matchas mot ledig kapacitet (läs ”tomma eller halvtomma lastbilar”) erbjuder Truckzter en app som där all nödvändig fraktinformation samlas och blir överskådlig för såväl fraktmottagare som lastbilsförare.

– Människor anar inte hur mycket tid och energi och läggs på att kommunicera vart i detalj något skall levereras och när det beräknas komma fram, berättar Fredrik. Vi gör informationen tillgänglig för alla parter, vilket gör att allt flyter smidigare.

Truckzter känner en tydlig medvind i nacken. En av anledningarna är ny lagstiftning från EU. ”Fit for 55” slår fast att utsläppen skall minska med 55 % till 2030. En annan lagstiftning, CSRD, innebär att alla stora och börsnoterade företag (till att börja med) skall genomföra årliga hållbarhetsrapporteringar. Det innebär stora möjligheter för Truckzter.

Truckzter kom med i Inkubera redan i starten. Nu är man tillbaka via programmet Swedish Scaleups som Inkubera driver med ett flertal inkubatorer och science parks i östra Mellansverige.

– Det kommer att bli jättebra, säger Fredrik. Jag får hjälp att lyfta blicken från det dagliga så att vi tar rätt steg på det strategiska planet.

– Vi har kommit en bra bit i vår tekniklösning, men det finns såklart mycket vi fortfarande kan förbättra inom exempelvis UX-design och AI, säger Jerker. Swedish ScaleUps ger oss möjlighet att ta in den ytterligare expertkompetens vi behöver. Det kommer att snabba upp vår utveckling.

Fredrik Regin, CEO, och Jerker Lander, CTO, på Truckzter.

Socialminister Jacob Forssmed tillsammans med Lena Axelsson Svedell. Foto: Jesper Eriksson

Lena Axelsson Svedell fick rådet av sin affärscoach på Inkubera att kontakta socialminister Jacob Forssmed eftersom Lena har en lösning som hjälper personer med psykisk ohälsa att komma i gång med mer fysisk aktivitet. I fredags 15/12 träffades de för ett enskilt mötet på Örebro universitet.
– Att komma med i Inkubera var det lite som att hamna i en torktumlare, säger Lena. Men på ett positivt sätt! Jag har fått hjälp att tänka både större och mer utanför boxen. Nu rör jag mig framåt lite snabbare och tänker att ingenting är omöjligt.

Grunden för det nystartade Start Your Move är gedigen. Lena har arbetat som fysioterapeut på Region Örebro län i över 20 år. Det har lärt henne hur avgörande fysisk aktivitet kan vara för den psykiska hälsan, men också hur svårt det kan vara att för personer med psykisk ohälsa göra aktiviteterna till en vana. När hennes mottagnings tolvveckorsbehandling är över, är risken för en återgång till ett passivt liv överhängande. Det som så småningom blir Start Your Move föddes ur frustrationen över att det inte fanns något bra att erbjuda patienterna efter när behandlingen var avslutad.

2022 fick hon hjälp av Social Impact lab på Örebro universitet att konkretisera idén om en digital mötesplats för att stärka psykisk hälsa genom fysisk aktivitet. Under våren 2023 genomförde hon en pilot tillsammans med Friskis & Svettis och Ung arena, ett kommunalt initiativ för unga personer utanför arbetsmarknaden som lider av psykisk ohälsa. Testerna gav så bra resultat Lena beslutade sig för att gå vidare.

Utöver att den digitala mötesplatsen hjälper personer att komma i kontakt med varandra för gemensam fysisk aktivitet, ger den också tips på vilket utbud av aktiviteter som finns i närheten.
– Forskning visar att det sociala kittet är oerhört viktigt för att nå kontinuitet i all typ av träning. Dessutom vill vi göra det så enkelt som möjligt att hitta en lämplig aktivitet i närheten – allra helst gratis. Vi riktar oss ju till personer som i regel har begränsade ekonomiska resurser.

Lena var först med i Inkuberas program för idéer i tidiga faser, Prepare, och har nu gått vidare till Inkuberas startup-program. Redan under Prepare, blev hon ihopkopplad med Fredric Öjebrandt som nu är hennes affärscoach.
– Han sa att man alltid skall försöka prata med den som bestämmer. Och den som är allra högst upp inom mitt område är och ju socialministern. Jag skickade ett mejl till Jakob Forssmeds kansli och fick först ett standardsvar att de inte stöttar enskilda näringsidkare. Men senare fick jag ändå ett meddelande om att han skulle besöka Örebro och gärna ville träffa mig. Det visade sig att det dock att det inte var mitt mail som föranledde kontakten, utan någon på Regeringskansliet hade hört mig föreläsa och tyckte att statsrådet borde träffa mig, så vi sökte varandra från varsitt håll kan man säga.

Mötet skedde 15/12 på Örebro universitet, där Lena för övrigt också är doktorand inom medicinsk vetenskap.
– Vi följer forskningsläget och jobbar själva med att försöka utveckla arbetet med fysisk aktivitet, både bland unga människor och inom hälso- och sjukvården, säger Jakob Forssmed. Till exempel genom att arbeta förebyggande med fysisk aktivitet på recept. Där såg vi Lenas arbete som ett mycket spännande initiativ, inte minst vad gäller forskningen kring psykisk funktionsnedsättning, i det här fallet adhd, och vilka effekter man kan få av träning. I dag ser vi att väldigt många unga diagnosticeras med adhd och då behöver vi ju veta hur vi hjälper dem på bästa sätt.

Jakob Forssmed tycker även att Lenas planer för Start Your Move är spännande.
– Jag blir inspirerad, säger han. För att träning ska bli långsiktig vet vi att det inte alltid räcker med den egna motivationen, utan då kan man behöva hjälp av andra. Lenas initiativ kring att hitta sätt att stötta varandra är väldigt positivt. Jag, precis som Lena, är övertygad om att vi behöver öka den fysiska aktiviteten. Jag tror att vi behöver tänka på fysisk aktivitet ungefär som att borsta tänderna. Det gör alla morgon och kväll. Jag tror att vi behöver bygga in det i vardagen för att må bra.

Lena har bara positiva saker att säga om mötet.
– Det var jättespännande att få berätta om de här idéerna och om forskningen. Det känns väldigt positivt. För mig blev det tydligt att regeringen har ett stort intresse för de här frågorna och vill driva dem framåt.

– Det har hänt jättemycket för mig det senaste året. Nu är jag redo att testa min innovation på marknaden. Det känns väldigt bra att ha fått mina idéer verifierade av socialministern och jag är full av tillförsikt inför att 2024 kommer innebära stora saker för Start Your Move, säger Lena förväntasfullt.